Most lett vége a nyárnak,
és máris fáradtnak, betegnek érzem magam!

A szabadság véget ért! Vissza kell zökkennünk a régi kerékvágásba: vissza a munkába, az otthoni teendőkbe, az elvárások, kötelezettségek teljesítésébe, a határidők szorításába, azaz a „mókuskerékbe”! Össze kell szednünk magunkat, fel kell vennünk újra a fordulatszámot, kérdés azonban, hogy hogyan és milyen áron?

Akinek módja volt nyáron kicsit „lazítani”, annak még nagyobb kontrasztot jelent most ősszel a gyorsuló tempó, s előre tekintve nem látjuk, mikor lesz ismét módunk a pihenésre. Hamar visszazökkentünk, idegállapotunk ismét a régi!

Sokan nem kapcsolják össze azonban idegállapotuk és a közérzetük, egészségük párhuzamos változását (romlását). Fel sem tűnik, hogy máris jelentkezik egy kis nátha, köhögés vagy gyomorrontás. Pedig a szorongó ember sűrűbben betegszik meg, mert ez az állapot az immunrendszerét is legyengíti.

Bizonyos helyzetekben a stressz normális és hasznos reakció is lehet, ám ha huzamosabb időn át jelentkezik, a szervezet az állandó „készenlétben” kimerül. Ez negatívan befolyásolja az immunrendszer, az idegek, a szív- és érrendszer, illetve a hormonok működését is.

Energiahiány, álmatlanság, izomfájdalmak és merevség, fejfájás, a társasági élet beszűkülése, illetve párkapcsolati, szexuális problémák is jelezhetik, hogy túl sok a stressz.

Dr. Ferenczy Péter, a KardioKözpont kardiológus-diabetológus orvosa hangsúlyozza, hogy több kutatás szerint a merevedési zavarok nem csupán a stressz és túlhajszoltság, hanem a szív-érrendszeri fokozott kockázat fontos jelzői is lehetnek. A Vascular Medicine szaklapban megjelent egyik tanulmány szerint az összekötő kapocs az endothel diszfunkció, az erek romló tágulási képessége, melynek következtében egyre kevesebb vér áramlik át rajtuk. Ez magyarázat lehet a romló szexuális funkcióra, de egyben az érelmeszesedés első stádiuma is, tehát a szívinfarktus és a stroke komoly rizikófaktora. Előfordul ugyanakkor, hogy a romló szexuális teljesítményt éppen bizonyos vérnyomáscsökkentők szedése okozza.

A nyár után igen korán jelentkező kimerültség, energiahiány kompenzálására sokan fogyasztanak alkoholt, koffeintartalmú italokat, egyéb stimuláló szereket, melyek – főként a lefekvés előtti órákban fogyasztva – jelentősen befolyásolják az alvásminőséget, ami hosszabb távon hozzájárulhat a nappali fáradtság, a csökkent koncentráció, az ingerlékenység és szorongás, illetve a gyakoribb fertőzések megjelenéséhez.

Gondolnunk kell arra is, hogy az elfoglaltságaink közepette fogyasztott egyoldalú vagy kevés értékes tápanyagot tartalmazó étrend nem biztosít elegendő energiát a szervezet számára, emiatt is jelentkezhet krónikus fáradtság, gyengeség, gyakoribb fertőzés és lassabb gyógyulási idő.

Teendőik mellett sokan a napközbeni megfelelő folyadékfogyasztásról is elfeledkeznek, pedig a dehidratáltság is a teljesítőképesség romlását, koncentrálási nehézségeket és fejfájást is okozhat.

Frissességünket jelentősen fokozhatjuk megfelelő tisztálkodással, bőrápolással is. Bőrünk ugyanis az elsődleges védelmi vonal a kórokozókkal szemben, ezért figyelnünk kell egészségére. Rendszeres tisztálkodás, a bőr egészséges baktériumflórájának megőrzése, a bőrproblémák kezelése nemcsak az ápolt, fitt megjelenéshez járul hozzá, de csökkentheti is a fertőzések számát.

Végül ne feledkezzünk el arról, hogy ha valaki gyakran vagy hosszabban tartózkodik olyan környezetben, ahol a kórokozók magasabb arányban fordulnak elő, nem meglepő a gyakoribb megbetegedés. A nagyobb közösségekben dolgozók, illetve a tömegközlekedési eszközökön rendszeresen utazók jobban ki vannak téve a fertőzések veszélyének, így számukra különösen fontos a higi énés szabályok betartása, illetve immunrendszerük erősítése, karbantartása.

Dr. Kádár János
belgyógyász, allergológus, immunológus szakorvos
ImmunKözpont

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk