Jelentkezzen LAPSZEMLÉNKRE, hogy minden
lapszámunk webes megjelenésekor értesíthessük Önt!

 
2021. szeptember
Játék-pályázat
Fejtse meg weboldalunkon biorejtvényünket és küldje el nekünk!
Aktuális
Kedves Olvasó! A külföldi koronavírus-híradásokat hallva, s hazánkban körül tekintve, a környezetünkben egyre szaporodó náthás, torokfájós, köhögő embereket látva, reálisan nem reménykedhetünk abban, hogy minket nagy ívben kikerül a „4. hullám”. Inkább az a kérdés, hogy ebben milyen mértékben leszünk érintettek egyénileg és társadalmi szinten is.
Illésné Hoffer Adrienne
A szabadság véget ért! Vissza kell zökkennünk a régi kerékvágásba: vissza a munkába, az otthoni teendőkbe, az elvárások, kötelezettségek teljesítésébe, a határidők szorításába, azaz a „mókuskerékbe”! Össze kell szednünk magunkat, fel kell vennünk újra a fordulatszámot, kérdés azonban, hogy hogyan és milyen áron?
Dr. Kádár János
Az iskolakezdés sok gyerek számára öröm, hiszen újra találkozhatnak barátaikkal, mások számára inkább megterhelő, mert a felhőtlen nyári napokat felváltja ismét a reggeli korán kelés, az unalmas órák és a dolgozatok. Az új tanév a kisiskolásoknak okozza a legkomolyabb kihívást: sokan közülük szoronganak, míg másoknak a tananyagra való odafigyelés, a koncentrálás jelent nehézséget.
Dr. Tar Attila
Tapasztalatból tudja minden kisgyerekes szülő, hogy a most következő 10 hónap, melyet a gyerek a közösségben tölt, egyenlő a különböző betegségek, fertőzések szezonjával. Mire számíthatunk, hogyan védekezhetünk, mit tehetünk a megelőzés érdekében?
A bölcsőde-, óvoda- és iskolakezdés időszaka kifejezetten igénybe veszi a gyerekek immunrendszerét. Ilyenkor jellemzően megduplázódik a beteg gyermekek száma az orvosi rendelőkben. Pedig megfelelő vitamin- és tápanyagbevitellel sokat tehetünk az ún. közösségi betegségek megelőzéséért, sőt a gyermekkori táplálkozás minősége a felnőttkori egészségre is jelentős hatással van.
Dr. Velkey György
Prevenció és terápia
VÁRHATÓ ÉLETTARTAM ≠ VÁRHATÓ EGÉSZSÉGES ÉLETHOSSZ!
Vitamint szedni hosszú távú befektetés, de csak akkor térül meg, ha életmódunkkal nem tesszük tönkre a hatást.
Szendi Gábor
Készüljünk fel az őszi időszak kihívásaira!
A nyár végi, kora őszi időszak bővelkedik finom és egészséges gyümölcsökben, zöldségekben. Ezeket – az ízélmény mellett – sokan egészségvédő célzattal is fogyasztják, ám elsősorban a vitamintartalomra koncentrálnak, nem is gondolva arra, milyen sok más egészséges összetevő rejlik bennük.
Szabó László
Gondolatok az immunológiai memóriáról
Most, az őszi időszak közeledtével sokakat foglalkoztat az az időszerű kérdés, hogy átesve a Covid-19 fertőzésen, vajon meddig tart a védelem. Másokban pedig az a dilemma merül fel, hogy az 1. és 2. védőoltást követően szükséges-e az emlékeztető oltás, illetve mikor, s vajon milyen hatékonyság várható tőle. Mivel napjaink egyik legfontosabb, egészségünket érintő kérdéséről van szó, érdemes ezzel kicsit részletesebben foglalkoznunk.
Fókuszban
Korábbi kutatások szerint egy átlagos felnőtt naponta legalább 11 percet tölt idegeskedéssel. A krónikus stressz pedig akár 5,5 évvel is megrövidítheti életünket. Nincs menekvés? Vajon észrevesszük-e, amikor a feszültség már egészségünket, életünket romboló mértéket ölt?
Emésztési zavarok, stressz és mikrobáink
Az őszi időszakban egyre többet tartózkodunk zárt térben, egyre több időt töltünk a munkahelyen, egyre több ember társaságában – akiket nem is mind mi választunk magunknak. Ráadásul egyre több stressz éri szervezetünket. A külvilág hatásai pedig szervezetünk belsejében is jelentős változásokat generálnak.
Bóday Ádám
A sokak által tapasztalatból is ismert gyomoridegesség hátterében általában nem testi, hanem lelki panaszok állnak: az érintett folyamatos stresszben él, vagy olyan mentális terhet cipel, amivel nem tud megbirkózni. A tüneteket néha nem könnyű megkülönböztetni egy egyszerű gyomorrontástól, s a megoldás sem mindig gyors és egyszerű.
Nehéz kivonni magunkat a mindennapi stressz alól, pedig tudjuk, hogy az nemcsak pszichés, hanem fizikai rombolással is jár. A kezeletlen feszültség úgy betegít meg, hogy szinte észre sem vesszük!
Dr. Vaskó Péter
A férfiak szexuális problémái, a potenciazavarok egyfajta sikerbetegségnek is tekinthetők, melyek jóval gyakrabban fordulnak elő vezető beosztásúak között, mint alkalmazottak körében. Az érintettek 85%-a a munkahelyi stresszben és a túlhajszoltságban látja a problémák okát – ez derül ki a Magyar Szexuális Medicina Munkacsoport korábbi felméréséből.
Ismét komoly bizonyítékok láttak napvilágot az életmód, ezen belül is a testmozgás gyógyító, egészségvédő hatásairól – ezúttal a magas vérnyomás kezelésével kapcsolatban.
Dvorák Márton
Hogyan működünk?
A pajzsmirigy-alulműködés napjainkban igen gyakori betegség, melynek tünetei – többet között a súlygyarapodás és a fáradtság, álmosság, rossz hangulat – ugyan jellemzőek, de más betegségekre is utalhatnak, ezért gyakran késik a diagnózis és a megfelelő kezelés, mellyel az állapot helyreállítható.
Dr. Békési Gábor PhD
Az alvászavarok bizonyos típusai összefüggést mutatnak egyrészt a stresszel, másrészt a túlsúllyal vagy együtt mindkettővel.
Dr. Vida Zsuzsanna
A szénanáthás betegek gyakran számolnak be erős fáradtságérzetről és a koncentrálóképesség csökkenéséről. Ennek több oka is lehet, lássuk, melyek ezek, s mit tehetünk ellenük!
Dr. Moric Krisztina
Anti-aging
A legtöbb nő a 40. életév elérkezését egyfajta „vízválasztóként” éli meg. Úgy érzik, ezzel vége a fiatalságuknak, s minden szépnek és jónak, ami vele jár. Innentől középkorúnak tekintik magukat, s lopva figyelnek minden apró jelre, változásra, amit a „öregedés előszelének” tekinthetnek, miközben a klimaxnak még a gondolatát is elhessegetik. A karcsúság, fittség, a szép, hamvas bőr, dús haj eddig a természet ajándéka volt, mindez többé-kevésbé a továbbiakban is fenntartható, ám sokkal keményebben meg kell dolgozni érte. De hogyan?
Markovics Vera
A kortizol hormont stressz hatására termeli a szervezet. Magas szintje gyorsítja az öregedést, többszörösére emeli a korai halál kockázatát például azáltal, hogy akadályozza az immunrendszer megfelelő működését és metabolikus szindrómához vezethet. Emiatt is fontos tehát a kortizolszint alacsonyan tartása.
„Beleőszülök, mire megoldom” vagy „kihullik a hajam tőle” – mondogatjuk magunknak, amikor nehéznek tűnő vagy bosszantó feladattal állunk szemben. Vajon van-e valóságalapja e kifejezéseknek? Járhat-e hajunkra nézve súlyos következménnyel a stressz?
Prof. Dr. Balázs Csaba
Dietetika
Az ókori görögöktől származik a híres mondás: „A halál a belekben lakozik!” Ezért egy egészségtudatos embernél a vastagbéltisztítás és a bélflórapótlás alapvető, hiszen nemcsak a megfelelően gyors anyagcsere, de az immunrendszerünk 70–80%-a is a vastagbél egészséges működésétől függ. A vastagbél egészsége viszont nagyban függ a bélfal épségétől, melyhez elengedhetetlen a vastagbél rendszeres tisztulása, ürülése, és a benne élő, jótékony baktériumtörzs megfelelő mennyisége és jó aránya!
Tihor Herczeg Kyra
A befőzés évszázados módszerei és alapanyagai sokat változtak az utóbbi időben. Nagyanyáink egyrészt a szokások, másrészt a higiéniai hiányosságok miatt nagy adag cukrot és tartósítószert adtak a befőtthöz. Ma már tudjuk, hogy lehetséges cukor és vegyszerek nélkül is jól elálló, sokkal egészségesebb befőttet, lekvárt készíteni. Lássuk, hogyan!
Allergológia
Orrfolyás, tüsszögés, viszketés, fejfájás, esetleg, asztma, hasfájás, hasmenés, hányás, csalánkiütés, ekcéma? Ha régóta szenved a felsorolt, gyakran jelentkező tünetektől, érdemes utána járni, hogy mi okozza a panaszait.
Dr. Sárdi Krisztina
A parlagfűszezon csúcsán aktuális szót ejtenünk arról, hogy statisztikák szerint hazánkban az allergiával élők száma megközelíti a hárommilliót. Az Egészségügyi Világszervezet becslései alapján a helyzet a jövőben tovább romlik, 2025-re a világ lakosainak 50%-a lehet majd allergiás. Tudományos vizsgálatok ugyanakkor már a XIX. században megállapították, hogy az allergiás tünetek kiváltásában az allergének mellett az idegrendszer is szerepet játszik.
Dr. Mezei Györgyi PhD
Mozgásterápia
Akár a fittség megőrzése, akár a plusz kilók leadása, akár betegségmegelőzés vagy egyes problémák – például inzulinrezisztencia, cukorbetegség – kezelése miatt szánja rá magát az edzésre, mindez túlsúly esetén nagyobb odafigyelést igényel. Megéri azonban a fáradtságot, mert a rendszeres edzéstől erősödik az izomzat, a szív, az immunrendszer, ráadásul nő a sejtek inzulin-érzékenysége, így csökken a vércukorszint is.
Fülöp Tibor, Pancsó Gergely
A „jó” és a „rossz” fájdalom
Mozgásszegény életmód, irodai ülőmunka mellett egészségünk megőrzésének elsődleges eszköze a rendszeres testedzés. Ahogy az egésznapos ülés derék-, hát- és nyakfájdalommal járhat, úgy sport közben is keletkezhet fájdalom, egyrészt a magas intenzitású edzés, másrészt rossz mozdulatok eredményeként is. Fontos tehát különbséget tennünk a „jó” és a „rossz” fájdalom között!
Dr. Páll Zoltán
A járványhelyzet miatt az előző évtől munkájukat igen sokan otthon, home office üzemmódban végzik, melynek előnyei, de hátrányai is vannak. A nappaliban vagy a konyhaasztalnál nehéz ergonomikus munkaállomást kialakítani. Emiatt sokan nem megfelelő széken, asztalnál, rossz magasságba beállított gépnél, egészségtelen testtartásban töltenek napi 6-8-10 órát. Íme néhány hasznos tipp a derékfájás megelőzésére, enyhítésére!
Dr. Páll Zoltán
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk
 
 
Partnerünk:
HerbaHáz - az egészség áruháza - Több mint 10000 termék egy helyen!