Mentális immunerősítés légúti betegeknek

A járványhelyzet miatt egyre többen küzdenek a szorongás és a stressz tüneteivel. A fel nem dolgozott belső feszültségek a légúti betegségek tüneteit is felerősítik, sőt az immunrendszer működését is gyengítik!

Stressz:
kettős támadás

 

A légúti betegek bizonyára tapasztalták már, hogy stresszhelyzetben tüneteik felerősödnek. Asztmásoknál akár rohamot is provokálhat, allergiásoknak pedig több gyógyszerre lehet szükségük a tünetmentességhez. Kutatások igazolják, hogy a tartós stressz, az aggódás, az idegesség ráadásul csökkenti az immunrendszer védekezőképességét, ezáltal védtelenebbé válunk a kórokozókkal szemben és nehezebben tudjuk leküzdeni a fertőzéseket is. A koronavírus az allergiás, asztmás, COPD-s vagy egyéb krónikus légúti betegségben szenvedőkre fokozott veszélyt jelent.

A kockázat csökkentése érdekében kiemelt figyelmet kell szentelni a betegség kezelésére, a gyógyszerek szedésére, de legyünk figyelemmel a lelki tényezőkre is!

Szorongásunknak számtalan oka lehet:

  • Félünk, hogy mi is elkaphatjuk a fertőzést.
  • Aggódunk a szeretteinkért, megrémítenek a híradásokban látott képek.
  • Tartunk a járvány gazdasági következményeitől, munkahelyünk elvesztésétől.
  • Szorongunk az izoláció, a személyes életterünk csökkenése miatt.
  • Aggaszt a kiszámíthatatlanság érzése, nem látjuk a nehézségek végét.

Hogyan csökkenthetjük a szorongást?

1. A krónikus légúti betegeknek megnyugtató a betegségük felett érzett kontroll, ezért a tünetmentesség érdekében szedjük pontosan a gyógyszereket!

2. Lelki egyensúlyunk helyreállítását segíti, ha a sokkoló hírek helyett a gyógyultak magas számára koncentrálunk, és arra, hogy a betegség 80%-ban enyhe lefolyású.

3. Csökkenti a bizonytalanságot, ha tudjuk, mit kell megtennünk a megelőzéséért, milyen egészségügyi és higiénés előírásokat kell betartanunk.

4. Egzisztenciális szorongás ellen tudatosítsuk, hogy a járvány időszaka átmeneti, aztán újra indul az életünk. Használjuk a jelen időszakot a kreatív újratervezésre , lehetőségeink átgondolására.

5. Ha nyomasztó számunkra az izoláció, éljünk a virtuális kapcsolattartási lehetőségekkel: interneten, telefonon keresztüli együtt ebédelés, beszélgetés, hogy tartsuk egymásban a lelket.

6. Tervezzük meg napjainkat, a napirendet, s legyen benne hely munkának, tanulásnak, testmozgásnak, szórakozásnak, pihenésnek és a szeretteinkkel való kapcsolattartásnak is!

Tény, hogy a bizonytalanság és a tartós stressz rengeteg energiát emészt fel. Ha úgy érezzük, egyedül nem tudunk megbirkózni vele, ne féljünk segítséget kérni!

Dr. Révay Edit
életvezetési tanácsadó
Budai Allergiaközpont

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk