Térdre rogyni 50 évesen?
Így kerülje el!

A térdízületi kopás főként az idősebb korosztály betegsége. Minél öregebbek vagyunk, annál nagyobb az esélye a porckopás kialakulásának. Az érintettek között azonban egyre több a fiatal. Mit tegyünk, hogy elkerüljük, megelőzzük a bajt?

Ízületeink, különösen az úgynevezett teherviselő ízületek – mint a csípő- és a térdízület – nap mint nap hatalmas terhelésnek vannak kitéve. Ezért idővel az ízületi porcok kopásnak indulnak, és minél idősebb valaki, annál valószínűbb, hogy az ízületi kopás érezhetővé, azaz fájdalmassá válik.

A fájdalom mellett azonban más tünetek is jelentkezhetnek, így a mozgás beszűkülése, az ízületi merevség, az ízület megduzzadása, az ahhoz közeli területek kipirosodása, melegsége. Ezek a tünetek már a gyulladást jelzik. A térdízületi kopás sajnos visszafordíthatatlan folyamat, mely a hétköznapi tevékenységeinket is megnehezítheti, sőt akár el is lehetetlenítheti. Nagyon sokat tehetünk azonban azért, hogy a porckopás minél később következzen be, illetve a tünetek minél enyhébbek legyenek, tehát minél tovább képesek legyünk a szabad, fájdalommentes mozgásra.

Mitől kopnak el az ízületeink?

A betegségek, így a térdízületi kopás kialakulásában is részben olyan tényezők játszanak szerepet, melyekre nincs hatásunk, másokat viszont tudunk befolyásolni. A nem befolyásolható tényezők között találjuk például az életkort, a nemet és a genetikai örökségünket is.

A porckopás, illetve az ízületi gyulladás általában több nőt érint, mint férfit, és abban az esetben is nagyobb a rizikója, ha a családunkban már volt olyan, aki szintén porckopással, térdízületi kopással küzdött.

Napjainkban a szakemberek szerint a fiatalabbak is egyre nagyobb veszélyben vannak, egyre több 50 év alattinál alakul ki porckopás, nagyobb részben megelőzhető, megváltoztatható tényezők miatt. Ezek között a legfontosabbak az elhízás, illetve a mozgásszegény életmód.

A plusz kilók az ízületekre nézve is plusz terhet jelentenek, hiszen egyszerűen több súlyt kell elviselniük, mozgatniuk. A túlsúly a legtöbbször a mozgás hanyagolásával, kerülésével jár együtt, ami tovább fokozza a rizikót, többek között az izmok gyengülése, az izomtömeg elvesztése miatt. Az erős izmok segítenek megtámasztani, megvédeni az ízületeinket!

Természetesen azoknál is nagyobb a térdízületi kopás kialakulásának rizikója, akiknél az ízületek nagyobb terhelésnek vannak kitéve, például a sportolók, táncosok vagy azok, akik a munkájuk miatt sokat vannak talpon.

Hogyan előzhetjük meg a térdízületi kopást?

Az idő múlását, az öregedést nem állíthatjuk meg, de azért sokat tehetünk, hogy az ízületeink minél tovább a lehető legjobb állapotban maradjanak. A két legfontosabb tényező az optimális testsúly megtartása vagy helyreállítása, azaz a túlsúlytól való megszabadulás, illetve a rendszeres testmozgás.

Emellett pedig érdemes az ízületek, a porcok védelmét megfelelő vitaminokkal és ásványi anyagokkal is segíteni. A glükozamin-szulfát olyan természetes, az emberi szervezetben is megtalálható vegyület, melynek nagy szerepe van a porcok regenerálásában, az ízületek és a hozzájuk kapcsolódó szövetek, szalagok és az ízületi folyadék előállításában.

Ráadásul a glükozamin-szulfát gátolja a porcot bontó enzimek működését, így egy újabb módon segít megelőzni a térdízületi kopást, lassítva a porc degenerációjának folyamatát.

Forrás: egeszsegkalauz.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk