Családi karanténszabály:
anya főz, apa süt!

Napjainkban a megnövekedett otthoni teendők újszerű munkamegosztásra kényszerítik a családokat, a szülőket és a gyerekeket egyaránt. A sütés-főzés területén még plusz feladatot is jelenthet, hogy mindennapra megfelelő MENTES ételeket készítsünk, ha azt valamelyik családtag állapota – például cöliákia, lisztérzékenység, inzulinrezisztencia (IR) vagy egyéb panasz – indokolja. Ilyenkor még nagyobb kihívást jelent, hogy eleget tegyünk a folyton sütit követelő, édesszájú gyerekeknek, pláne, ha időnk sincs rá, mert otthonról dolgozunk.

Fehér liszt helyett

Azok, akik csak most tanulják a mentes étrend fortélyait, sokszor nem tudják, hogy milyen lisztet is használjanak a sütéshez. A legtöbben a teljes kiőrlésű lisztre állnak át, hiszen lassú felszívódású szénhidrát lévén, tökéletes választás diabétesz vagy inzulinrezisztencia esetén. Igen ám, viszont sok süteményhez nem illik, mert túlságosan tömörré válik így a tészta. Szerencsére ma már több liszt közül lehet választani, melyek remekül beilleszthetők a diétába, ráadásul az édességek elkészítéséhez is különleges állagot vagy épp plusz ízt adnak.

Ilyenek például a kókuszliszt, a mandulaliszt vagy a gluténmentes zabliszt, melyeket gabonalisztek helyett még a gluténmentes diétába is beilleszthetünk.

Jó ötlet lehet továbbá, ha ezeket a liszteket különböző arányban keverjük egy-egy sütemény vagy a palacsinta elkészítésekor.

Édesítsünk energiamentesen!

Többféle diéta esetén alap a cukor elhagyása, ennek helyettesítésére számtalan termék van forgalomban, melyek két fő csoportja a természetes és a mesterséges édesítőszerek. Sütéshez érdemes olyat választani, amely energiamentes, tehát felszívódó szénhidrátot nem tartalmaz, így ennek a szénhidráttartalmával nem szükséges számolnunk. Ilyen természetes édesítők például az eritrit és a stevia, illetve ezek kombinációja, melyek sütésnél is hőállóak, a mesterséges édesítők zöme azonban nem hőálló, érdemes ezért ellenőrizni a csomagolásukon található tájékoztatót.

 

Sajnos elsőre csak keveseknek sikerül eltalálni a megfelelő arányokat, de pár alkalom után mindenki kitapasztalja, hogy az általa választott alternatívákból milyen mennyiségeket érdemes használni. Célszerű utánanézni az édesítőszerek édesítő erejének is. A stevia körülbelül 30-szor édesebb a répacukornál, míg az eritrit édesítő ereje csupán 60-80%-a.

A mesterséges édesítőszerek pedig akár több százszor is édesebbek a répacukornál, így belőlük kis mennyiség is elegendő.

A legnagyobb mumus: a piskóta

A piskótatészta elkészítése sokaknak mumusnak számít, hiszen akkor az igazi, ha könnyű és jól feljön, majd nem esik össze. A gluténmentes zabpehely- és a kókuszlisztből remek piskótatésztát lehet sütni, ráadásul ez a keverék megfelel mind inzulinrezisztencia, mind lisztérzékenység esetén. Az alacsony szénhidráttartalom érdekében érdemes vizes piskótatésztát készítenünk.

Rétesekhez

Rétestésztát – ha valaki elfoglalt vagy nem egy igazi konyhatündér – egyszerűbb, ha a boltban veszi meg. Viszont arra érdemes figyelni, hogy ez a legtöbb esetben fehér lisztből készül! Nem kell lemondania azonban a finom almás rétesről az inzulinrezisztenciában szenvedőknek sem, hiszen már egyre több helyen kapni teljes kiőrlésű lisztből készült réteslapokat, így nekik sem kell otthon bajlódni azok elkészítésével.

Szabó Lucia
dietetikus
Budai Endokrinközpont

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk