Krónikus fáradtság minden szinten

Évek óta sokan keresnek meg azzal, hogy késő ősszel, a télhez közeledve, ahogy rövidülnek a napok és haladunk az év vége felé, folyamatosan fáradtnak érzik magukat, s bármit tesznek, nem javul az állapotuk. Pedig milyen messze van még a hírhedt tavaszi fáradtság szezonja?

Nehezen megy a felkelés, a testén mintha egy úthenger ment volna át. Jöhet az első kávé. Kint a hideg, friss levegőtől kicsit felébred, de napközben újra tompulttá válik, úgy érzi, nem fog az agya, ettől aztán türelmetlen és ingerült lesz, mert duplán dolgozik, és sok időt veszít. Itt az ideje a délelőtti feketének, majd az ebéd utáninak, és a megbeszélésen újra lecsúszik egy, különben nem tudna koncentrálni. „Nem baj, majd ma előbb lefekszem, és a hétvégén szundítok kicsit délután is” – gondolja magában. Ám sajnos ez nem segít. S immár lehangoltság, érdektelenség és rosszkedv is társul a betegesnek tűnő közérzethez.

Egyes felmérések szerint a lakosság igen jelentős része szenved állandó kimerültségtől. A férfiakat és a nőket egyaránt érinti ez a kellemetlen állapot, sőt már a gyerekeknél sem ritka! A fáradtság testi, fizikai, illetve szellemi és lelki szinten is megjelenhet. A tartós kimerültség általában hosszabb pihenés és alvás után sem múlik el, súlyos esetben már a mindennapi feladatok ellátása is nehézségekbe ütközik.

Változatos tünetek

A rövid távú memóriazavartól a szorongáson át a levertségig sokféle módon megnyilvánulhat a fáradtság lelki síkon. Természetesen a testünk is jelez: puffadás, hasi fájdalom, székrekedés vagy épp hasmenés jelentkezhet. A visszatérő fertőzések, gyulladások, fejfájás, szédülés, az alvásproblémák szintén intő jelek, csakúgy, mint a verítékezés, a hőhullámok, a kiugró vérnyomás, légszomj vagy épp az étvágytalanság.

Mi okozhatja?

A kiváltó okok közül íme néhány: máj- és vesebetegség, cukorbetegség, pajzsmirigy-alulműködés, vitamin- és ásványianyag hiány (főleg B- és C-vitamin, Q10- koenzim, omega-3 zsírsavak, magnézium, cink, szelén), étkezési zavarok, elhízás, szívbetegségek, koszorúér-szűkület. A túl késői fekvés, a túl korai kelés, a rendszertelen napi ritmus (többműszakos munka) szintén krónikus fáradtsághoz vezethet, de egyes gyógyszerek – antihisztamin-tartalmú allergiagyógyszerek, vérnyomáscsökkentők, antidepresszánsok, vízhajtók stb. mellékhatásaként is jelentkezhet.

Frissítő tippek

Első lépés az alapos kivizsgálás, de ha nem derül fény szervi okra, és a fő laborértékek is rendben vannak, sokat segíthetnek az alábbiak.

Nagy adag vitamin-, ásvány- és aminosavkúra, mely szájon át szedett készítményekkel kb. 3-4 hónap, injekciós és infúziós formában ennél gyorsabb, de időtartama sokban függ az állapot javulásától.

Az étkezés reformja: a szénhidrátbevitel megszorítása, a vitaminokban, vitális anyagokban, enzimekben dús ételek, italok bevitele.

Salaktalanítás, méregtelenítés: ebben sokat segít a rendszeres szaunázás, a váltott zuhany, a nehézfém-kiválasztás (ezek során átmeneti tünetrosszabbodás lehetséges).

Emésztés és felszívódás javítása: bélfal regenerálása, bélflóra támogatása, székletürítés rendezése.

A legyengült immunrendszer erősítése: gyógynövényekel (például macskakarom, kurkuma, gyömbér, legyezőfű) és vitaminokkal.

A máj tehermentesítése, a vese támogatása gyermekláncfű, katáng, apróbojtorján, hibiszkusz, tarackgyökér és más gyógynövényekkel.

Napi legalább fél óra testedzés – főleg szabadban végzett – nem túlhajtott tempóban.

A lélek tehermentesítése, ehhez sokféle módszer áll rendelkezésre.

Sok frissességet, borultságban is derűs napokat kívánok minden kedves Olvasómnak!

Dr. Balaicza Erika
belgyógyász főorvos
biológiai daganatkezelés, vitamin-infúziók, immunerősítés,
allergiák és intoleranciák, emésztési zavarok… kezelése
Tel.: 06/20-588-28-10 www.balaicza.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk