Út a valódi egészséghez

Mai rohanó világunkban, amikor minden sürgős: gyors feladatmegoldások, gyors eszközök, gyorsételek; az emberek gyorsan akarnak gyógyulni, regenerálódni, szépülni. Tudjuk azonban, hogy semmi jó nem származik a villám-fogyókúrákból, a gyors terápiák eredménye sem tartós. A valódi egészség vagy „wellness” időt és energiaráfordítást igényel, érdemes tehát napi életvitelünk részére tenni.

A hosszú, egészséges élet 70%-ban az életmódnak, míg 30%-ban a genetikai adottságoknak köszönhető. A hosszú élethez vezető viselkedésminták között a legfontosabbak: a család előtérbe helyezése; az aktív közösségi élet; az állandó, mérsékelt fizikai aktivitás és terhelés; a növényi alapú táplálkozás és a dohányfüst-mentes élet.

A betegségek kifejlődésében és előrehaladásában ugyanakkor kulcsszerepe van a stressznek és a boldogtalanságnak. Tanulmányok igazolják: a boldog emberek tovább élnek, sikeresebbek, egészségesebbek, hosszabb távú kapcsolatok jellemzik őket és könnyebben megbirkóznak a negatív élethelyzetekkel. Az élettel való elégedettség egyik meghatározó faktora önmagunk menedzselése, gondolataink irányítása.

Mindenki keresi a boldogságot, de sokak számára ez az evés, alkoholfogyasztás, dohányzás, drogozás vagy egyéb szórakozás, melyek csak rövid boldogságérzetet adnak.

A „wellness” viszont főként olyan területekre koncentrál, mint a hit, az emberi kapcsolatok, mások segítése, a tudatos étkezés és testmozgás, melyek nem okoznak azonnal boldogságérzetet, de hosszú távon segítenek elérni, amit keresünk.

Az erős hittel rendelkezők gyorsabban és könnyebben képesek elfogadni a nehézségeket – még a súlyos csapásokat is –, nagyobb az én-erejük, hogy szembenézzenek a bizonytalan jövővel. Más szóval, a hit az egyedüli állandó, biztos támasz, mely földi létünk alatt mindig velünk van.

A tanulmányok szerint az erős hittel rendelkező emberek: rugalmasabban kezelik az életben bekövetkező változásokat; jobban értik az életet és könnyebben irányítják annak eseményeit; nagyobb a közösségi, szociális támogatottságuk; kevésbé félnek a bizonytalan helyzetektől, a sors kiszámíthatatlanságától; hosszabb ideig és kiegyensúlyozottabban és élnek. Fontos tudnunk, hogy a lelki egészség megőrzése érdekében kiemelkedően jótékony hatást gyakorol a köszönet és a hálaadás.

Az egészséges élet fontos feltétele az elégedettség. Emlékeztessük tehát magunkat minden nap életünk pozitív eseményeire, mindenre amink van, ami megadatott, s mondjunk érte köszönetet. Az őszinte hála érzése hatalmas változást idéz elő lelkiállapotunkban és gondolkodásmódunkban.

Nem kevésbé fontos a test mozgékonyságának, izomerejének és hajlékonyságának megőrzése, fejlesztése. A jó fizikai kondícióban lévő emberek ugyanis fejlettebb tudatossággal képesek élni testükkel és nagyobb harmóniában a lelkükkel. Néhány mozgásfajta – például a jóga vagy a thai chi – kifejezetten a tudatosság fejlesztésére koncentrál, ezért különösen hatékony.

Emellett sokféle mozgásforma sikerrel veszi fel a harcot a mindennapi stresszel szemben. A rendszeres cardiotréning például igen hatékonyan csökkenti a feszültséget, de bármilyen mozgásforma jobb, mint a passzivitás!

Húsz perc folyamatos edzés után az agy endorfint kezd termelni, mely rögtön csökkenti a stresszt, az esetleges fájdalmat, sőt örömérzést okoz. Egyes orvosok szerint a sport az antidepresszáns gyógyszereknél is eredményesebb a depresszió elleni harcban.

A testmozgás hatására szinte szertefoszlik a bennünk felgyülemlett düh, harag, egyéb ellenséges érzelem, fásultság, idegi fáradtság.

Év vége felé talán épp ez az, amire az egész évi megfeszített munka után nagy szükségünk lenne!

 

Dr. Boros Szilvia, PhD.
főiskolai docens, sportszakorvos
ELTE, PPK Egészségfejlesztési
és Sporttudományi Intézet
bejelentkezés: 06-30/859-5103


E témáról bővebben olvashat
Mike Wallace–Dr. Boros Szilvia:
Wellness, fitness és egészség
c. könyvében, mely megrendelhető a Springmed Kiadótól. www.springmed.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk