Hogyan előzhetjük meg a téli betegségeket?

A téli nedves, hideg időszakban újra gyakoribbá válnak a meghűléses betegségek, melyeket szeretnénk megúszni, ám gyakran épp apróságokkal, mindennapi szokásainkkal ártunk a legtöbbet. Mit tegyünk, és mit ne, hogy könnyebben átvészeljük a náthás, influenzás időszakot?

● Alkohol

A University of Massachusetts Medical School kutatói 8 éven át vizsgálták az alkoholfogyasztás, a különböző fertőzések, gyulladások és az immunitás közti kapcsolatot.

Megállapították, hogy nagyobb mennyiségű alkohol hatására a szervezet fogékonyabbá válik a fertőzésekre.

● Egészségtelen étrend

A Tufts University kutatói szerint a tipikus, magas zsírtartalmú nyugati étrend hatására romlik az immunrendszer működése. A vizsgálatuk során bebizonyosodott, hogy a kevesebb zsírt tartalmazó étrendnek köszönhetően javult a T-sejtek, vagyis a fehérvérsejtek azon típusának működése, melyek a fertőzések elleni védekezésben játszanak fontos szerepet.

● Túlsúly

A súlytöbblet szintén fogékonyabbá tehet a fertőzésekre. A test zsírszövetei által előállított hormonok ugyanis aktiválják az immunrendszer gyulladásos válaszát. A testzsír tehát az anyagcsere szempontjából nagyon is aktív szövet, a T-sejtek működését csökkentő, gyulladáskeltő vegyületek forrása.

Kerüljük ugyanakkor a drasztikus fogyókúrákat, melyek legyengítik az immunrendszert, a fogyás legyen lassú, fokozatos folyamat!

● Stressz és alváshiány

A Tel-Aviv University kutatói felfedezték, hogy a krónikus stressz nem csupán gyengíti az immunrendszert, de az immunerősítést célzó gyógyszeres terápiák hatékonyságát is csökkenti. A folyamatos, fel nem dolgozott stressz többek között alvászavart okoz. A stressz és alvászavar együtt a hormonháztartás felborulásához vezethet. Vizsgálatok szerint a szükségesnél kevesebbet alvó nők szervezetében a vírusok és a daganatos betegségek leküzdéséhez nélkülözhetetlen fehérvérsejtek működése csökken. Alváshiány esetén emelkedik a stresszhormon (kortizol) szintje, ami az immunrendszerben gyulladásos választ provokál, ennek tartós fennállása a szövetek károsodásához vezet.

● Társas kapcsolatok

Kutatók emellett azt is megállapították, hogy a magányos emberek, főként az idősek szervezete gyengébb immunválaszt produkál.

A baráti és párkapcsolatoknak fontos szerepük van az érzelmi elfojtások megelőzésében. A bennünk rekedt düh, harag és szomorúság ugyanis negatívan hat az immunrendszerre. Egy japán vizsgálat eredményei szerint a környezeti stressz is csökkenti az immunrendszer működését. Ennek egyik legjelentősebb formája a zajártalom, mely észrevétlenül károsítja egészségünket.

Mit tegyünk tehát?

● Ne hanyagoljuk el társas kapcsolatainkat! A beszélgetések segítenek a stressz leküzdésében, de szüntessük meg a háttérzajt, a háttértévézést, rádiózást.

Ne fogyasszunk alkoholt, kivétel a max. napi 1dl jó minőségű vörösbor, melyet érrendszeri terápiának is tekinthetünk. Részesítsük előnyben a friss zöldség- és gyümölcsleveket, s a tiszta vizet.

● Térjünk át a tudatos reformétrendre, mely a súlytöbbletet is mérsékli.

● Napi szinten foglalkozzunk a stressz csökkentésével, feldolgozásával: próbáljuk ki a jógát, meditációt, masszázst, légzéstechnikákat! Illesszünk napirendünkbe a stressz levezetését célzó sportot, úszást, sétát vagy olvasást, egyéb, számunkra megfelelő tevékenységet, de ne feledkezzünk el a minimum 7 órás pihentető alvásról sem!

● Gondoskodjunk az immunrendszer működéséhez szükséges A, B6, C, D és E vitamin, illetve folsav, valamint a fertőzések elleni védekezésben fontos szelén, réz, cink és vas megfelelő beviteléről, akár célzott táplálkozás, akár étrend-kiegészítők útján.

Prof. Dr. Balázs Csaba
endokrinológus, immunológus főorvos
endokrinkozpont.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk