Vitál anyagok és hosszú élet

Mindannyian szeretnénk sokáig élni úgy, hogy nyugdíjas napjainkra is megőrizhessük egészségünket és elménk frissességét. Osztrák szomszédjaink alapvető élettani mutatói mind a mai napig sokkal jobbak, így bőven van mit tennünk, javítanunk e téren!

 

Lehet-e a Földön 100 évig egészségben élni? E kérdésre ad választ Dan Buettner „A hosszú élet oázisai” c. könyve, mely a National Geographic hosszú éveken át végzett humán megfigyelési programjának eredményeit ismerteti. Kiderül, hogy ha nem is Magyarországon, de hazánkhoz viszonylag közel, Szardínia szigetén vannak olyan települések, ahol az idősödő lakosság életkora gyakran átlépi a 100 éves kort.

Mi a titok? Természetesen a szüleinktől, nagyszüleinktől kapott genetikánk is szerepet játszik az életkorunk alakulásában, ám több tudós vélekedik úgy, hogy az életmód hatékonyabban képes befolyásolni, mikor jön el életünk utolsó napja. A Szardínián élő 90-100 éves pásztorok minden reggel kihajtják az állatokat a hegyi fennsíkokra, ami egy megterhelő hazai „kardioedzésnek” felel meg. A nap nagy részét stressz- és kipufogógáz-mentesen a természetben töltik, majd a munka végeztével magas resveratrol tartalmú vörösborral hűtik le a torkukat.

A vörösszőlő-félékben található resveratrol nevű polifenolt a tudomány régóta a hosszú élet molekulái között tartja számon, mert csökkenti az erek falában kialakuló meszes lerakódásokat és rákellenes hatása is régóta bizonyított.

Figyelemreméltó, hogy állattartó populációról beszélünk, mégis jóval alacsonyabb a húsfogyasztásuk, mint az átlagos európai lakosoknak. Fő táplálékaik a különféle házi sajtok, kecsketej, masztikaolaj, ráadásul alig fogyasztanak ipari élelmiszereket.

A kutatócsoport más földrészeken is talált matuzsálemeket. A California állambeli Loma Lindán élő, személyautót vezető, üzleti életben aktív városi emberek között is bőven akadtak 100 évesek, ám főként az adventista, sportkedvelő, vegetáriánusok között kellett keresni őket. A vizsgált népekről szerzett információkat a tiszta tudomány nagyítólencséjén át vizsgálva úgy találták, hogy a következőkben rejtőzhet hosszú életünk záloga:

  • sok testmozgás;
  • kevés stressz;
  • pozitív életszemlélet;
  • magas antioxidáns tartalmú gyümölcs- és zöldségfogyasztás;
  • telítetlen zsírsavakban gazdag étrend;
  • kevés hús;
  • minimális mennyiségű feldolgozott élelmiszer.

Sohasem késő a felsorolt szempontok szerint élni a hétköznapjainkat, de gyermekeinket már ebben a szellemben érdemes nevelnünk.

Talán tekinthetünk ezekre a „szabályokra” úgy, mint a hosszú élet zálogára. Régóta tudjuk, hogy a növényi antioxidánsok, flavonoidok segítenek az érrendszer karbantartásában és a rák kialakulását is jelentősen hátráltatják. Kevesen tudják azonban, hogy az Omega-3 többszörösen telítetlen zsírsavak mennyire fontosak mentális képességeink fejlődésében és megőrzésében. A telítetlen zsírsavakban gazdag ételek általában a mediterrán konyhákra jellemzőek, de érdemes ezeket étrend-kiegészítőként is fogyasztanunk. Ezen zsírok legismertebb forrásai egyébként a hideg vízi halak, ám az emberi szervezet számára leghasznosíthatóbb formában a kender magjából kipréselve juthatunk hozzá.

Szabó László
hatóanyag-szakértő

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk