Tavaszi fáradtság?

Sokan tapasztalják, hogy itt a tavaszi napsütés, mégis sápadtak. Mennének a szabadba sportolni vagy kertészkedni, de hiányzik belőlük a lendület, gyengének, fáradtnak érzik magukat. Hogyan segíthetnénk ezen?

Napjainkban a túlfeszített munka, a folyamatos stressz és rohanás közepette annyira gyakori jelenség a kimerültség, fáradékonyság, gyengeség, napközbeni álmosság, fejfájás, szédülés és immungyengeség, hogy szinte fel sem tűnik senkinek. Sajnos szintén egészen hétköznapi okokkal magyarázható a sápadtság, a karikás szem, a töredező köröm és a hajhullás is. Talán a kisebb megterheléskor is jelentkező heves szívdobogás miatt orvoshoz fordulva kiderülhet, hogy e tünetek hátterében nem mindig az állandó kialvatlanság, hanem vashiány állhat.

A vashiány gyakran előforduló állapot, melyet elsősorban megfelelő étkezéssel javasolt pótolni, de vashiányos vérszegénység esetén már szükséges az orvosi vizsgálat a kiváltó ok kiderítése és kezelése érdekében.

A vas pótlásánál – a kellő hasznosulás érdekében – fontos ismernünk a vas felszívódását gátló és segítő anyagokat. Az első csoportba tartozik: magnézium, savcsökkentők, antibiotikumok, hormon készítmények (pl. pajzsmirigyre kapott szerek, melyek hatása a vassal együtt szedve gátlódik), magas rost tartalmú gabonák, kávé, tea, tej, tejtermékek, spenót.

A vas felszívódását segíti például a C-vitamin és a béta-karotin, gondoskodjunk tehát ezek napi beviteléről is.

Dr. Szélessy Zsuzsanna
hematológus főorvos
tromboziskozpont.hu

Általánosságban a vérszegénység leggyakoribb oka: a vas, a B12-vitamin és a folsav elégtelen bevitele, de egyéb betegségek is állhatnak a hátterében.
B-vitamin, főként a B12-vitamin hiánya vegetáriánus és egyéb állati fehérjementes diéta esetén is felléphet: vérszegénységhez, a fehérje-anyagcsere zavarához, levertséghez, depresszióhoz vezethet. A hiány pótlására a húsok, fehér halak, a tej, tojás, joghurt és a vitaminkészítmények alkalmasak.
A B-vitaminok közé 8 különböző vegyület tartozik, melyek biológiai funkciói hasonlóak. A sejtszintű anyagcserére gyakorolt összetett hatásaik mellett főként az idegrendszer és a normál vérképzés szempontjából elengedhetetlenek. Hiányállapot esetén az elégtelen bevitel mellett előfordulhat a nem megfelelő felszívódás és hasznosulás is.

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk