Zsírok és olajok szerepe a táplálkozásunkban

Télen, kora tavasszal immunrendszerünkre nagyobb feladat hárul, de a fokozott vitamin-utánpótlás mellett gondoskodnunk kell azok felszívódásáról, hasznosulásáról is, amihez zsiradékok szükségesek. Igaz ugyan, hogy manapság egymásnak is ellentmondó információözön zúdul ránk a zsírokkal, olajokkal kapcsolatban, melyből az valóban igaz, hogy nem mindegy, mit választunk, és hogyan használjuk!

A zsírok és olajok táplálkozásunkban létfontosságú szerepet töltenek be. Energiát biztosítanak, és nélkülözhetetlenek a zsírban oldódó vitaminok felszívódásához, valamint többek között a hormontermelődéshez, az idegrendszer működéséhez, így sokféle módon járulnak hozzá szervezetünk egészséges működéséhez. Emellett persze nélkülözhetetlenek ételeink minőségi elkészítéséhez.

A téli hónapokban szervezetünk bölcsen inkább a melegítő hatású ételeket kívánja. A zsiradékok mellett ide tartoznak közismerten melegítő hatású gabonáink, az értékes élelmi rostokban is gazdag hajdina, köles és zab.

A gyümölcsök nagy része inkább hűtő hatást gyakorol szervezetünkre (nem véletlen, hogy főleg a nyári melegben kívánjuk őket). Télen se mondjunk le azonban a nyersen fogyasztható, rostokban szintén bővelkedő zöldségfélékről. Különösen ajánlott a cékla, sárgarépa, fekete retek, vörös és fehér káposzta, melyekből kitűnő nyers salátákat készíthetünk – ne tegyük tönkre vitamintartalmukat főzéssel!

A saláták ízesítésének és díszítésének kötelező eleme valamilyen finom és egészséges olajféleség, mely szintén a melegítő ételek kategóriájába tartozik.

A hazai konyhában szinte egyeduralkodó napraforgó étolajat érdemes kreatívan helyettesítenünk valamilyen egészségesebb, finomabb, hidegen sajtolt olajjal, melyet – beltartalmi értékei megőrzése érdekében – lehetőség szerint nem hevítünk, hanem utólag adjuk az ételhez. A reformkonyha hívei közül egyre többen próbálják ki például a tökmag-, szezámmag-, szőlőmag-, dió-, mandula- és mákolajat, illetve a kora tavaszi méregtelenítő, salaktalanító kúra kapcsán még a máriatövismag-olajat is.

A méltán egyre népszerűbb tökmagolaj csodás íze és színe mellett értékes telítetlen zsírsavakkal és jótékony hatású, öregedést lassító antioxiáns és egyéb összetevőkkel is rendelkezik. Saláták ízesítése mellett díszíthetünk vele például zöldségkrémleveseket (pl. a még mindig időszerű sütőtöklevest), de pirítós kenyérrel mártogatva is kitűnő, egészséges csemege.

Érdemes megkóstolnunk a mákolajat is, mely egészségre gyakorolt kedvező hatásait magas E-vitamin, kalcium, magnézium és vas tartalmának köszönheti. Főként az idősödő hölgyek figyelmébe ajánljuk akár ételkészítéshez, akár önmagában, napi 1-2 kiskanálnyi mennyiségben!

Feltétlenül kapjon helyet étkezésünkben a telített zsírok közül a mangalica-, a kacsa- és a libazsír is – a hizlaló hatásukról szóló híreket a tudomány már megcáfolta. Ma már tudjuk, hogy ezek emésztésjavító, diétás és fogyókúrás célokra is kitűnő, sőt szükséges élelmiszerek.

Mindig legyen otthon kókuszzsír is, mely kifejezetten jó sütéshez. Ez a kis szénszámú telített zsír nagyon jó hőálló (magas a füstpontja), így többször is felhasználható.

Az olajos magvakat a hideg téli estéken szokásos nassoláshoz is felhasználhatjuk. Édességek helyett rágcsáljunk olajos magvakat, mogyorót, diót, tökmagot, pisztáciát, esetleg sült gesztenyét.

Ne csak együnk, mozogjunk is! Mivel még mindig csípős az idő, sokan visszarettennek a friss levegőn végzett mozgástól, sporttól, ami ilyenkor is jótékony hatással van a szervezetre, az immunrendszerre, sőt nemcsak a testre, de a lélekre is. Öltözzünk melegen, és legalább heti 2-3 alkalommal menjünk sétálni, kocogni a szabadba!

Fenti egyszerű tanácsok betartásával talán kevésbé leszünk „elhasználtak”, kimerültek, mire a tavasz megérkezik!

Forrás: ParaMedica EgészségMagazin

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk