Ingadozik a vércukorszintem! Hogyan állítsam be?

Nemcsak a cukorbetegeknek, hanem az egészséges embereknek is fontos, hogy a vércukorszintjük minél egyenletesebb legyen: ne emelkedjen vagy ne süllyedjen le túl hirtelen. Mit tehetünk a vércukorszint ingadozása ellen?

A vércukorszintünk jó néhány dologra hatással van: hogyan érezzük magunkat, mennyi energiánk van, mennyire tudunk koncentrálni, teljesíteni… hosszú távon pedig befolyásolhatja a testsúlyunkat, de akár betegségek rizikóját is növelheti vagy csökkentheti. Ideális esetben a vércukorszintünk viszonylag kiegyensúlyozott, vagyis nincsenek benne sem túlságosan hirtelen emelkedések, sem pedig gyors csökkenések. A cukorbetegek számára különösen fontos a vércukorszint egyenletesen tartása, a túl magas vagy túl alacsony vércukorszint ugyanis egyaránt súlyosan károsíthatja az egészségüket! Vércukorszintünk ingadozását azonban számos tényező befolyásolhatja.

Hogyan is alakul a vércukorszint? – Amikor szénhidrátot tartalmazó ételt vagy italt – gyümölcsöt, tésztát, süteményt, üdítőt vagy akár alkoholt – fogyasztunk, az emésztési folyamatok során a bennük található glükóz a véráramba kerül, onnan pedig a sejtekhez, melyek a glükózból nyerik a működésükhöz szükséges energiát. Ehhez a folyamathoz nélkülözhetetlen az inzulin nevű hormon.

Nagyon leegyszerűsítve: evés vagy ivás után a vércukorszint megemelkedik, ennek hatására a szervezetünk inzulint termel, mely a glükóz felvételére, felhasználására vagy éppen elraktározására serkenti a sejteket, így a vércukorszint csökken.

Előfordulhat azonban akár betegség (diabétesz), akár egyéb külső vagy belső tényezők miatt, hogy a szervezet nem tud elegendő inzulint termelni vagy a sejtek nem tudnak megfelelően reagálni. Emiatt a vércukorszint tartósan magas marad, nem képes a normál, egészséges szintre csökkenni. A következő étkezésnél pedig csak még több glükóz kerül a véráramba. Az is megtörténhet, hogy valakinél nagyon hirtelen emelkedik meg a vércukorszint, melyre a szervezet gyorsan reagál, de ennek épp az az eredménye, hogy a vércukorszint túlságosan is lecsökken, melynek következménye a hirtelen ránk törő farkaséhség, a magas szénhidráttartalmú ételek utáni ellenállhatatlan sóvárgás.

Hosszú távon természetesen egyik sem tesz jót a szervezetünknek: a tartósan magas vércukorszint előbb-utóbb inzulinrezisztenciát, prediabéteszt vagy cukorbetegséget okozhat.

Beállítható-e a vércukorszint? – A vércukorszint ingadozására, mint már említettük, számos dolog hatással van: mennyit alszunk, mennyit sportolunk, mennyi stressz ér minket, milyen ételeket eszünk, milyen gyógyszereket szedünk stb. Nagyon fontos például a kiegyensúlyozott vércukorszint elérésében, hogy kerüljük a finomított szénhidrátból készült élelmiszereket, részesítsük előnyben a magasabb rosttartalmú zöldségeket, gyümölcsöket, a teljes kiőrlésű gabonafélékből készült péksüteményeket. Együnk inkább többször kevesebbet, igyunk elegendő folyadékot, de a magas cukor tartalmú üdítőket, az alkoholt és a koffein tartalmú italokat inkább hagyjuk el! Mozogjunk rendszeresen és aludjunk eleget! Aki már cukorbeteg, annak mindezek mellett rendkívül lényeges a gyógyszeres kezelés, a kezelőorvos utasításainak betartása.

A kiegyensúlyozott vércukorszint fenntartásában a segítségünkre lehet a króm is. Ez a mikro-tápanyag ugyanis nélkülözhetetlen a megfelelő szénhidrát-anyagcsere biztosításához, az inzulinválasz javításához és a vércukorszint normalizálásához.

Egy kutatásból például kiderült, hogy azoknál, akik egy magas szénhidrát-tartalmú étkezés elfogyasztása után 400 mikrogrammnyi krómot is bevettek, 23%-kal csökkent az evés után mért vércukorszint, a króm nélküli vércukor-értékekkel összehasonlítva.

Forrás: ParaMedica EgészségMagazin

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk