Szíverősítő kúra nemcsak időseknek!

A hétköznapi rohanás közepette a pihenésre szánható idő lerövidülése hosszú távon jelentősen rontja érrendszerünk állapotát. Ez főként a nagy mennyiségben (gyakran feleslegben) keletkező, még a nyugalmi fázisban is magas koncentrációban cirkáló stresszhormonoknak (adrenalin, noradrenalin) köszönhető. Ezek tartós jelenléte fokozza a vérzsírok szintjét, szűkíti az ereket, emeli a vérnyomást és rontja a szív ingerképző és vezető rendszerének működését, azaz ritmuszavart idézhet elő. Ráadásul a feszült, ingerül emberek könnyebben ragadnak cigarettát vagy többet esznek a stressz levezetésére.

Mindezek alapján nem csoda, hogy az erek elmeszesedése már igen korán elkezdődik, így érdemes már fiatal kortól odafigyelni a helyes életmódra és az étkezési szokások reformjára. Pláne, ha idősebbek vagyunk! Pláne, ha szív-érrendszeri rizikófaktorokkal is rendelkezünk! Tekintsük most át, milyen anyagokkal erősíthetjük szívünket!

– C-vitamin: az egyik legfontosabb szív- és érvédő anyag. Fontos szerepet játszik a koleszterint tartalmazó epesavak termelésében, a zsírsavak sejten belüli szállításában, így indirekt módon csökkenti a vérzsírokat. Segíti az oxigénszállítást és hozzájárul ahhoz, hogy a szövetekben felhasznált E-vitamin újra aktiválódjon.

A védelmet kifejtő hatásos mennyiség 1500–3500 mg/nap között van. A hivatalosan elfogadott napi ajánlás mindössze 60 mg, mely Szent-Györgyi Albert szerint nem egészségvédelemhez, csupán a skorbut megelőzéséhez elegendő.

– Q10-vitamin: A szív- és érrendszeri betegek vérében sokkal kevesebb van belőle, így napi rendszeres pótlása különösen számukra javasolt.

– Béta-karotin és licopin: mindkét vegyület fontos antioxidáns hatású festék, mely elsősorban a sárgás és pirosas zöldségekben, gyümölcsökben található: sárgarépa, paradicsom, brokkoli, grépfrút, sütőtök, csipkebogyó stb. A paradicsom különösen gazdag licopinban, mely nagyon aktív szabad gyök közömbösítő hatással rendelkezik.

– L-karnitin: a zsírmolekulák elszállításában és lebontásában működik aktívan közre. Bár valamennyi a szervezetben is termelődik – a májban, a vesében és az agyban –, ám az izmoknak és a szívnek külső forrásra is szüksége van. Legtöbb karnitin a birka- és bárányhúsban, a tejtermékekben, az avokádóban és a búzacsírában található. A szervezetnek az elegendő karnitin termeléséhez szüksége van vasra, C-, B3-, B6- és B12-vitaminra, valamint folsavra. Plusz karnitin bevitelre elsősorban a sportolóknak, a szív- és érbetegeknek, a magas vérzsírral rendelkezőknek, az elhízottaknak, a vegetáriusoknak és az idősebbeknek van szükségük.

– Magnézium, kálium és kalcium: a szívizom erejét fokozó legfontosabb ásványok. A Mg és a K hiánya vérnyomásemelkedést, érszűkületet és ödémát idézhet elő. A kalcium hamar oldja a szívkoszorúerek görcsét.

A fent felsorolt zöldségeken és gyümölcsökön kívül érdemes évente 1-2 alkalommal 2 hónapos szívvédő kúrát is tartani különféle kombinált készítményekkel.

Dr. Balaicza Erika
belgyógyász főorvos
biológiai daganatkezelés, vitamin-infúziók, immunerősítés,
allergiák és intoleranciák, emésztési zavarok kezelése
Tel.: 06/20-588-28-10 www.balaicza.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk