A gyógyító meleg

„Adjatok valamit, amivel lázat kelthetek és meggyógyítok minden betegséget” – mondta Parmenidész, a 2500 évvel ezelőtt élt orvos. Az emberiség már évezredekkel ezelőtt felfedezte a meleg gyógyító hatását, és használta is különféle betegségek (pl. köszvény, isiász, reuma) gyógyítására.

Eleinte felmelegített téglákat, köveket, majd melegvízzel töltött palackot, ágymelegítőt használtak. Később a finnek, akik a jelenlegi Tibettől északnyugatra eső területről vándoroltak jelenlegi hazájukba, Európában is meghonosították a szaunát, melyet eredetileg ősi vallásuk szertartásaként, fizikai, mentális és spirituális megtisztulás céljából használtak. A finnek közül sokan napjainkban is legalább heti 2 alkalommal szaunáznak, így talán nem véletlen, hogy születéskor várható élettartamuk még ma is 7-8 évvel több, mint más európai országokban.

A szaunázás nemcsak élményt és felfrissülést jelent, de kényezteti a bőrt, javítja a közérzetet, edzi az ereket és még a vírusokat is elűzheti.

A szaunában uralkodó melegre és páratartalomra élénken reagál az egész szervezet, ráadásul a forróságban elpusztulnak a kórokozók, így kifejezetten ajánlott például egy kis „gőzölés” a felső légúti hurutos betegségek esetén vagy éppen influenzajárvány idején – megelőzésként.

A szauna valóságos csodát tesz a bőrrel is: anyagcseréje a forróság hatására 2-3-szorosára fokozódik. A felső hámréteg megduzzad, az elszarusodott bőrsejtek fellazulnak, és a zuhany alatt könnyen lemoshatók. Az elhalt szarurétegek eltávolítását megkönnyítheti a dörzs- és masszázsszivacsok használata is. Pattanások ellen is bevethető ez a módszer, hiszen a melegben megfolyósodik a bőrsejtekben raktározott faggyú, és a felszínre jutva az izzadtsággal együtt távozik.

A szaunázás igazi tréning az erek számára . Amikor ugyanis a forró kabinból kilépve langyos vizes lemosás után a merülő fürdőbe csobbanunk, a kitágult véredények villámgyorsan összehúzódnak. A szív egyre keményebben dolgozik, hogy megfeleljen a megnövekedett szükségleteknek. Így tehát a szaunázás éppolyan edzés a szívnek, mint a futás a lábizmoknak. Ráadásul a felgyorsult keringés a verejtékmirigyeket is arra ösztönzi, hogy felszabadítsák a felgyűlt salakanyagokat, így a méregtelenítés is beindul. A szaunázás egyben kiváló stresszoldó módszer is.

Tanácsok kezdőknek Első alkalommal ne legyen túl merész, nem kell azonnal a legforróbb kabint választania vagy a legmagasabb padra ülnie. Azt is érdemes eldönteni, ülve vagy fekve szeretné átadni magát a melegnek.

Az átlagos testhőmérséklet a szaunában rövid idő alatt 37 fokról 39 fokra vagy akár magasabbra emelkedik, s az egész testen megjelennek az izzadtságcseppek.

Első körben 8-12 percig ajánlatos bent maradni, de ha csak ennél rövidebb ideig bírja a forróságot, ne erőltesse, lépjen ki nyugodtan a kabinból! Ekkor következik a vacogás, amikor érdemes a jó keringés érdekében pár lépést tenni a hűvös levegőn. Ezután jöhet el a hideg zuhany ideje, ami még azoknak is kötelező, akik később a hideg vizű medencében is megmártóznak.

Csak a forró és a hideg hatások váltakozása hozza létre az igazi szaunaeffektust, az izzadás önmagában nem elegendő. A szaunában eltöltött körök után – optimálisan három kört ajánlott – muszáj ugyanannyi időt pihenéssel tölteni, hogy a szervezetnek legyen ideje regenerálódni.

A szaunázás alapszabályai:

  • Ne menjen fáradtan, lázasan vagy gyulladásos állapotban szaunázni!
  • Ne igyon sokat szaunázás előtt, utána viszont annál többet!
  • Ne sportoljon, ússzon szaunázás után, mert megterhelné a szervezetét!
  • Tartson 5-10 perces szünetet minden menet között, az utolsó alkalom után pedig hosszabbat, nehogy a felöltözés után újra kiizzadjon.
  • Egészségügyi probléma (például visszeresség vagy magas vérnyomás) esetén kérje ki előzetesen szakorvos véleményét !

Szerencsés Lajos
szaunamester
oxygenwellness.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk