Ha nyár, akkor utazás?

A nyári hónapokban igen sokan kelnek útra valamilyen közlekedési eszközzel, hogy eljussanak nyaralásuk közeli vagy távoli helyszínére. Sokaknak maga az utazás is élmény, mások viszont alig várják, hogy túl legyenek rajta. Vajon miért?

A kérdésre a választ leginkább azok tudják, akik már megtapasztalták az „utazási betegség” gyötrelmeit, az émelygést, hányingert, hideg verejtékezést, hasi problémákat vagy emésztési zavarokat. Számukra az jelenthet segítséget, ha megértik panaszaik okát, így jó előre meg tudnak tenni minden lehetséges óvintézkedést, hogy testileg-lelkileg felkészülve, kevesebb viszontagsággal, könnyebben vészeljék át az utazást.

 

E panaszok legfőbb oka egyensúlyrendszerünkben keresendő. Járművön utazva szemünk alkalmazkodik a mozgáshoz, a belső fülben található egyensúlyszervek viszont nem, így az agy egymásnak ellentmondó jeleket kap, ez okozza a hányingert.

Indulás előtt – elővigyázatosságból – ne együnk túl sokat, kerüljük a nehéz ételeket, ne igyunk alkoholt és ne dohányozzunk!

Nem mindegy az sem, hogy hol ülünk!

  • Vonaton válasszuk az elöl lévő kocsik valamelyikét, s ott menetiránnyal szemben foglaljunk helyet.
  • Buszon is érdemes minél előbbre ülni, szemben a menetiránnyal.
  • Repülőn a szárny fölött, ablak melletti helyet válasszunk, vagy a szárny előtti ülőhelyek valamelyikét.
  • Hajón az utastér közepe a legjobb, ott kevésbé, míg a korlátoknál jóval erősebben érezhető a hullámzás. Szegezzük tekintetünket a horizontra, s lehetőleg n e mozgassuk a fejünket, hogy ezzel is csökkentsük a belső fül egyensúlyozó működésének ellentmondó vizuális ingereket.
  • Autóban üljünk előre, ha lehet, mi vezessünk, akkor általában nem jelentkezik utazási betegség. Ha erre nincs mód, a hátsó ülésről is végig nézzünk ki az ablakon, lehetőleg előre.
  • Bármely járművön, utazás közben nézzünk kifelé távolabbra, a haladás irányába, vagy csukjuk be szemünket. Semmiképp ne olvassunk, ne nézzük a járműben található közeli tárgyakat! Ha lehet, dőljünk hátra és relaxáljunk. Ha tehetjük, kissé húzzuk le az ablakot, a friss levegő is sokat segít.

Ha gyógyszerre van szükségünk, a háziorvos ajánl antihisztaminos készítményt, melyet indulás előtt fél-egy órával vegyünk be. A magnézium nyugtatólag hat, míg a B6-vitamin csillapítja a hányingert. Segít a rosszullét ellen a gyömbér, igyunk utazás előtt és alatt gyömbéres teát, esetleg rágcsáljunk friss gyömbért. Nem véletlen, hogy régen a tengerészek is gyömbérgyökeret rágtak tengeribetegség ellen. (Mindez nem azt jelenti, hogy egész úton édes, szénsavas, gyömbéres ízesítésű üdítőitalokat igyunk literszámra!)

 

Ahogy régen, úgy ma is a keleti gasztronómiának kedvelt fűszere a gyömbér, melyet főként gyomorbántalmakat enyhítő, kórokozókat elpusztító hatása miatt értékelnek nagyra. Közeli rokona a kurkuma, melynek fertőtlenítő, mikrobaölő, gyulladáscsökkentő hatása rendkívül hasznos lehet számukra a melegebb vidékeken gyakrabban előforduló fertőzések miatt. Szintén sokoldalúan hasznosított fűszerük a fahéj, ami gyakorlatilag az összes hétköznapi emésztési panasz enyhítésére alkalmas, a szélgörcstől kezdve, a hasmenésen át, egészen a hányingerig.

Fentiekkel az utazáshoz kiegészített „elsősegély készletükből” ne maradjanak ki a fertőtlenítők, sebkezelők és sebtapaszok sem, illetve az esetleges csípések kezelésére szolgáló gyulladást, allergiát csökkentő, bőrnyugtató krémek sem. Soha nem tudhatjuk, hogy darázzsal, szúnyoggal, esetleg medúzával lesz „közelebbi” találkozásunk a nyaralás során.

Bízzunk benne, hogy a gondos felkészülés után, nyaralásunk valóban örömteli élmény lesz majd!

Forrás: ParaMedica EgészségMagazin

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk