Hogyan nyaraljunk magas vérnyomással?

Fontos tisztában lennünk azzal, hogy a változások és a stressz – amely lehet akár pozitív is – drasztikus változásokat idézhet elő a vérnyomásértékekben, ami pedig növeli a szívinfarktus és a stroke rizikóját is.

Ne függesszük fel a magas vérnyomásra felírt gyógyszerek szedését, még a nyaralásra való hivatkozással sem! A hosszú távú cél ugyanis a vérnyomás normalizálása és az esetleges következmények kiküszöbölése. Tehát, ha abbahagyjuk a gyógyszerszedést, ezeket a célokat szabotáljuk. Amennyiben úgy érezzük, bármilyen okból más gyógyszerre lenne szükségünk, beszéljük meg a kezelőorvossal, mivel a minden kontroll nélkül meghozott döntéseink kockázatosak lehetnek.

 

Annak érdekében, hogy egy mozgalmas nyaralás és számtalan program közepette se feledkezzünk el a gyógyszerről, érdemes igénybe venni valamilyen segítséget: a mobilunkba írhatjuk minden napra a teendők közé, de beválhat egy régimódi határidőnapló is, amit szem előtt tartunk. Ne felejtsünk el a nyaralás előtt annyi gyógyszert íratni magunknak, amennyi biztosan elég lesz!

Ha a nyaralás során új gyógyszert is szednünk kell, tájékoztassuk az orvost az eddig szedett gyógyszereinkről, olvassuk el a betegtájékoztatót, mivel egyes gyógyszerek megváltoztathatják a magas vérnyomásra szedett gyógyszerek hatékonyságát, esetleg növelhetik a vérnyomást.

Nyaralás alatt is figyeljünk az étkezésre! A vakáció alatt hajlamosak vagyunk elengedni magunkat: jóval több édességet, alkoholt és magas sótartalmú éteket, nassolnivalókat fogyasztani. Az alkohollal kapcsolatban tudni kell, hogy egy alkalommal elfogyasztott háromnál több pohár alkohol egészen biztosan emeli a vérnyomást, és ha rendszeresen hódolunk ennek a szokásnak, akkor hosszú távú emelkedéssel is számolhatunk.

Magas vérnyomás esetén még inkább tisztában kell lennünk a megengedhető mennyiségekkel:

– 65 évnél fiatalabb férfiaknak két ital/nap,

– 65 évnél idősebb férfiaknak és nőknek – életkortól függetlenül – egy ital/nap.

A sós ételek is közismerten emelik a vérnyomást, ezért érdemes visszafogni a sajtok, kenyérfélék, chipsek és a készételek fogyasztását.

Nyáron is tartsuk kordában a stresszt!

Kevesen tudják, hogy a negatív és a pozitív élmények egyaránt okozhatnak stresszt, tehát például, ha a nyaralás alatt egész nap várost nézünk, egyik nevezetességtől a másikig rohanunk, azt nyugodtan nevezhetjük tartós stresszes állapotnak. Ez ugyan nem emeli meg azonnal a vérnyomást, de olyan változásokat indíthat el a szervezetben, amelyek hosszú távon a vérnyomásra is hatnak.

Egy akut stresszhelyzet pedig – például amikor lekéssük a repülőgép csatlakozást –, azonnali stresszreakciót eredményez, az adrenalin és a kortizol hormonok szintje megemelkedik, a szív gyorsabban kezd verni, a vérnyomás is emelkedik. Ezt elkerülendő, próbáljuk úgy szervezni a nyaralást, hogy a nagyobb terhelést jelentő programok után legyen időnk regenerálódni is.

Maradjunk aktívak!

Sokat segít a vérnyomás kordában tartásában, ha beépítünk a vakációnk minden napjába egy kis aktivitást. Egy kiadós séta, egy hosszabb gyaloglás az étteremig, biciklizés a tó körül, vagy egy pezsdítő úszás mind-mind igen jó hatást gyakorol egész szervezetünkre.

Dr. Kapocsi Judit Ph.D. Med. habil.
egészségügyi docens, kardiológus, belgyógyász
kardiokozpont.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk