Hogyan fogyhat a cukorbeteg?

A 2-es típusú cukorbetegek túlnyomó részének van súlyfeleslege, több százezer elhízott diabéteszes él hazánkban. Gyakran felmerül a kérdés, hogy valaki attól lett-e cukorbeteg, hogy túlsúlyos?

 

A felvetésnek van valóságalapja: a genetikai hajlam talaján nagyobb eséllyel alakul ki a krónikus anyagcserezavar, ha az érintettre jellemző a hasi típusú elhízás. A hasüregben felhalmozódó túl sok zsigeri zsír kedvezőtlenül hat az inzulinérzékenységre, így több egészségügyi probléma mellett a cukorbetegségnek is rizikófaktora. A „modern” életmód: az ülőmunka, a rendszeres testmozgás hiánya, a krónikus stressz, az elégtelen alvásmennyiség is kedvez a derék körüli zsírpárnák kialakulásának.

A már kialakult cukorbetegség nem gyógyítható meg fogyással, ám az állapot javítható, és a betegség szövődményei is nagyobb eséllyel előzhetők meg, ha a beteg lead súlyfeleslegéből. Már 8-10% testtömeg leadása is jelentősen javíthatja a sejtek inzulinérzékenységét, így sikeresebbé teheti a kezelést!

Hogyan érdemes diétázni? Az ajánlott napi szénhidrát- és energiamennyiséget egyénre szabottan kell meghatározni az életkor, a fizikai aktivitás, a testalkat és az anyagcsere jellemzők alapján. Az étkezések száma és az azok közötti mennyiségi eloszlás igazodik az életvitelhez és az orvosi javallathoz, ezen belül cukorbetegek esetében 50 energiaszázaléknyi szénhidrát, 30% zsír és 20% fehérje fogyasztását javasolja a jelenleg érvényes hivatalos ajánlás. Fontos, hogy a célzott fogyáshoz az energiabevitel visszafogása mellett a mozgásmennyiséget is növelni kell , így elkerülhető, hogy a súlyvesztés zöme az izomtömegből történjen.

 

Sokan esnek abba a hibába, hogy étrendjükben a cukorbetegek számára is megengedett édességeket, cukorpótlókat mennyiségi korlát nélkül fogyasztják. Fontos, hogy a cukorhelyettesítők egy részének (például maltit, szorbit, xilit) van – nem is kevés – szénhidráttartalma, amelyet ugyanúgy be kell számítani a napi bevitelbe.

A „cukormentes” csokoládék, nápolyik, müzli szeletek, gabonapelyhek energiatartalma jelentős, sokszor a nagyobb zsírtartalom miatt magasabb a normál verziónál, és ha cukor nincs is bennük, szénhidráttartalmuk nagyon is beszámítandó. Így ezeket inkább alkalmanként, kis adagban megengedett nassolnivalónak tekintsük, ne erre alapozzuk például a kisétkezéseket.

Sokszor azonosítják tévesen a „cukormentes”, „bio”, „organikus” vagy épp „gluténmentes” jelölést az adott élelmiszer alacsony szénhidráttartalmával. Valójában a cukormentes, de magas keményítőtartalmú puffasztott rizsszelet, kölesgolyó, instant pelyhek, gluténmentes lisztkeverékek glikémiás indexe magas, azaz gyors vércukorszintemelkedést okozhatnak. Ez eredményezhet magasabb inzulinszintet, ingadozó vércukorértékeket, fokozott éhségérzetet is.

A fogyókúrázó cukorbeteg gyakran választja köretként a klasszikus párolt mexikói zöldségkeveréket, pedig a magas szénhidráttartalmú kukorica, zöldborsó és répa helyett készíthető finom köret cukkini, padlizsán, gomba, paprika, hagyma grillezésével, nyers salátakeverékkel, melyre pár csepp olívaolajat teszünk. Télen ugyancsak kiváló alternatíva a savanyú káposzta és a cékla is.

Az egészséges táplálkozás mellett vegyük igénybe a gyógynövények támogatását is! A népgyógyászat évtizedek óta fekete áfonyából, csalánból, katángkóróból, orbáncfűből és gyermekláncfűből összeállított gyógyteákat használ a cukorbetegség kezelésére. Ezek együttesét, a Diabess-Györgytea gyógyhatású készítményt, Szabó Gyuri bácsi, a bükki füvesember régi, jól bevált receptjét érdemes kipróbálni naponta 1–2 csészével. A készítményben kizárólag szárított gyógynövények vannak tartósítószer és adalékanyag nélkül.

A Diabess-Györgyteáról és a cukorbetegségről további információk találhatók a www.diabess.hu és az fb.com/diabesstea oldalakon. (x)

Share
 
   
Nyomtat�bar�t verzi� Ismer�snek aj�nlom H�reink
Lapszeml�re feliratkoz�s Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezd�lap R�lunk