Erősítse immunrendszerét életmódjával!

Aki szeretné tartósan és a lehető legtermészetesebb módon ellenállóbbá tenni szervezetét, annak a multivitaminok és étrend-kiegészítők mellett a legjobb módszer a személyre szabott életmód kialakítása, mely nem nélkülözheti a rendszeres testedzést és a kellő mennyiségű, minőségű folyadékfogyasztást sem.

A szervezet védekezőrendszerének fő feladata a káros hatások kiszűrése és „ártalmatlanná tétele”. A kiegyensúlyozottan működő immunrendszer segítségével tehát a szervezet képes felismerni a kívülről behatoló fertőző kórokozókat és saját beteg sejtjeit is.

Az immunrendszer számos, különböző funkciójú sejtje részt vesz a gyulladásos és védekező funkciók irányításában is. E bonyolult rendszer hatékony működését jelentősen támogatja a rendszeres testmozgás, valamint a kiegyensúlyozott táplálkozás és folyadékfogyasztás, melyeket egy felmérés elvégzése után, akár tökéletesen személyre is szabhatunk.

Több vizsgálat bizonyította, hogy a testmozgás még a tumorok kialakulásának valószínűségét is csökkenti. Egy 65 ezer, rendszeresen sportoló amerikai nő bevonásával végzett vizsgálatban megállapították, hogy jóval ritkábban fordult elő a változókor után mellrák, mint az edzést nem végzőknél. Az is bebizonyosodott, hogy a sport a vastagbélrák valószínűségét is csökkenti. Az inaktív embereknek kétszer akkora esélyük van szívbetegségekre, mint az aktívan sportolóknak. A testmozgás emellett megelőzheti a stroke-ot, csökkenti a magas vérnyomást és koleszterinszintet, sőt a cukorbetegség kialakulására is 30%-kal kisebb esélyük van a rendszeresen közepes vagy nagy intenzitású mozgást végzőknek, mint az inaktívoknak.

 

Kérdés: mit jelent a rendszeresség és az intenzitás? Általánosságban közepes intenzitású mozgás az, amitől kimelegszünk, szaporán vesszük a levegőt, és az anyagcsere 3-6-szorosára nő. Ez egy kevésbé fitt embernél egy tempós sétát jelent. Az ajánlásokban legalább ez az intenzitási fok szerepel. Magas intenzitásnak nevezzük, ha izzadunk, és már majdnem kifogyunk a levegőből, az anyagcsere ilyenkor legalább 6-szorosára gyorsul. Már heti 150 perc mérsékelt intenzitással végzett és/vagy legalább 3-4x20 perc lendületes mozgás bizonyítottan csökkenti a cukorbetegség kifejlődését, és jó hatással van az immunrendszer állapotára. Ugyanakkor a kardioedzések mellé érdemes súlyzós edzéseket is beiktatni, hiszen a testtartás, a gerinc és ízületek támogatása ugyanolyan fontos, mint a szív segítése.

Ha a korábbi lustálkodás után úgy döntünk, mostantól életünk részévé tesszük a rendszeres sportot, jól tesszük, ha az úszást választjuk. Így nemcsak a test minden izmát mozgatjuk meg rendszeresen, de erősíthetjük immunrendszerünket és növelhetjük állóképességünket is. Ráadásul a víz ellenállása miatt, akár 600 kalóriát is elégethetünk óránként. Legalább 20 perces megállás nélküli úszásra van szükség ahhoz, hogy elérjük az optimális hatást. Az edzést mindig előzze meg minimum 5 perc bemelegítés, s a végén ugyanennyi levezető mozgás, lazítás, nyújtás is legyen! Az ismétlődő mozdulatok növelik az izmok rugalmasságát, pozitívan hatnak a gerinc menti izmokra, nyújtják az izomzatot, és hozzájárulnak a pszichés egyensúly kialakulásához és fenntartásához is.

A szervezet kiegyensúlyozott működésének elengedhetetlen feltétele a bőséges, jó minőségű folyadék, pontosabban víz fogyasztása, mely javítja, felgyorsítja a bélműködést, segítve ezzel az immunrendszer munkáját.

Egy német kísérlet bizonyította, hogy a több vizet fogyasztó gyermekek körében kisebb arányban volt jelen az elhízás és annak minden következménye. Felnőtteknél is beválik, ha cukros üdítők helyett vizet isznak, hiszen így nemcsak a szervezetüket mossák át, de segítik az idegrendszer és az immunrendszer sejtjeinek működését is.

Hart Nikolett
humánkineziológus
oxygenmedical.hu

Share
 
   
Nyomtat�bar�t verzi� Ismer�snek aj�nlom H�reink
Lapszeml�re feliratkoz�s Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezd�lap R�lunk