Miért rágcsáljunk tökmagot?

 

Beköszöntött az ősz, a tökfélék betakarításának ideje: kezdődik a sokak körében népszerű tökmag feldolgozása. Íme, néhány ötlet, hogyan hasznosíthatjuk e finom termékeket a konyhában, napi étkezéseink során!

A különböző tökfélékből kinyert tökmagok méretben és formában is különböznek egymástól, hatásuk mégis hasonló: kiváló energia- és fehérjeforrások, vitaminokban is gazdagok. Felhasználásuk igen sokrétű, semmi nem vész kárba!

 

A tökmagból préseléssel, hidegen sajtolással kinyerik az olajat, majd a keletkezett préselvényt ledarálva állítják elő a tökmaglisztet. Az olaj aljára leülepedett krémes állomány a tökmagkrém. A gyártástechnológia eredményeképpen a tökmag értékes fehérjetartalma a tökmaglisztbe kerül, az értékes telítetlen zsírok számottevő része az olajat teszi ki, kisebb hányada pedig a lisztet és a krémet alkotja.

Héjas kanadai tökmagból és héj nélküli olajtök magjából is préselhetünk olajat. Ha a magokat nem pörköljük, beltartalmuk nem károsul, egészségesebb, natúrabb lesz minden végtermék.

Mindkét fajta tökmagból készült olaj lágy, vöröses színű. Ízben kissé különböznek egymástól, beltartalmi értékük viszont szinte ugyanaz. Ízük kissé lágyabb a hagyományos olajtökből sózva, pörkölve készült olajnál.

E-vitamin-tartalmuk magas, mely lassíthatja a bőr öregedési folyamatait és a ráncok kialakulását. Javítja az A-vitamin felszívódását, és hozzájárul a szervezet oxidációs folyamatokkal szembeni védelméhez. Kiváló a zsírsavösszetétele, rendszeres fogyasztása segítheti a normál koleszterinszint fenntartását.

Tipp: Használjuk hidegkonyhai ételek, mártások és saláták elkészítéséhez, krémleveseknél „utolsó simításként” csepegtessük az étel tetejére!

A tökmaglisztet héj nélküli olajtökből készítik. Íze és illata a tökmagra jellemző, színe élénkzöld. Magas A- és E-vitamin-tartalma segíti a bőr szépségének fenntartását, igen magas foszfortartalmát ugyancsak hasznosítja a szervezet.

Sportolók fehérje-dús étrendjének is részét képezheti, hiszen több mint 60% fehérjét tartalmaz. Aminosav-tartalma kedvező, esszenciális (szervezetünk számára nélkülözhetetlen, de csak külső bevitellel pótolható) aminosavakban is gazdag.

Tipp: A gluténmentes tökmagliszt diétázók és gluténérzékenyek étrendjébe is könnyen beépíthető. Használhatjuk kenyerek, pogácsák, tészták elkészítéséhez, különleges ízével és színével „feldobhatja” ételeinket. Sütemények és melegkonyhai ételek receptjeihez is használhatjuk.

 

A tökmagkrém koncentráltan tartalmazza a tökmag értékes összetevőit. Különleges mártogatós, finom krémek készíthetőek belőle, melyek akár pirítósra is kenhetők.

A tökmag teljes értékű, remek ropogtatnivaló. Együk chips helyett tv-nézés, meccsnézés közben! Telítetlen zsírsavakban, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag. Nagy mennyiségben található meg benne a magnézium, kalcium, kálium, foszfor, cink, mangán és a vas. Csontjaink felépítéséhez, a nyugtató pihenéshez és kiváltképp a megerőltető sporttevékenységekhez is szükségünk van ezen ásványi anyagokra.

A vegetáriánus étrend egyik alapját képezheti magas fehérjetartalma miatt. Fogyasszuk édességek helyett, így egészségesebbé tehetjük hétköznapjainkat! Már napi 1-2 evőkanálnyi tökmaggal is számottevően javíthatunk étrendünk minőségén.

Bátran adhatjuk gyermekünknek, müzlibe is keverhetjük, süteményekhez adagolhatjuk, akár díszíthetünk is vele. A tökmagból hidegen sajtolási eljárással készült natúr termékeket étrendünkbe építve egészségesebbé tehetjük mindennapjainkat.

Forrás: ParaMedica EgészségMagazin

Share
 
   
Nyomtat�bar�t verzi� Ismer�snek aj�nlom H�reink
Lapszeml�re feliratkoz�s Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezd�lap R�lunk