A változás kora változatlanul jó formában

Az ötvenes éveikben járó nők igazán kitűnő munkaerők: a gyermekeik már felnőttek, komoly szaktudással és munkatapasztalattal rendelkeznek. Mit tegyenek, ha hőhullámok, álmatlanság, hangulatzavarok és egyéb panaszok nehezítik a munkahelyi helytállást és mindennapi életüket?

A változókor általában 45 éves kor után kezdődik. Tíz évig is eltarthat úgy, hogy az utolsó menstruáció átlagban az 50. év körül jelentkezik. Ha a menopauza még 40 éves kor előtt fellép, korai klimaxról beszélhetünk. A dohányzáson kívül erre hajlamosíthat még a stressz, a soványság és a gyermektelenség.

A menopauza során a női ciklus szabálytalanná válik, a hormonértékek széles határok közt ingadoznak, a petefészkek működése fokozatosan leáll, egyre csökken az ösztrogén hormon szintje. Ennek a korszaknak kellemetlen velejárói például a hőhullámok, az éjszakai izzadás, az alvás- és hangulatzavarok, a vizelettartási nehézségek, a hüvelyi diszkomfort, szárazság, illetve a súlygyarapodás.

Már azzal is jelentős eredményeket érhetnek el a hölgyek, ha az elfogyasztott mennyiségeket csökkentve, minőségi étkezésre áttérve, megfelelő határok közt tartják testsúlyukat, korlátozzák az alkoholfogyasztást és rendben tartják a vérnyomásukat.

Ezek az életmódbeli tényezők jótékonyan hatnak a szívbetegségek, a mellrák, a méhnyakrák, a csontritkulás és a demencia kialakulásának megelőzésére.

 

Súlyosabb kellemetlenségek esetén sokan megfontolják a hormonok pótlását, ez esetben tartsuk szem előtt, hogy a lehető legkisebb, de még hatékony mennyiséget vigyük csak be az előzetes vizsgálatok és szakorvosi ajánlás alapján, rendszeres kontroll mellett.

Hogyan segíthetünk magunkon?

    Hőhullámok, éjjeli izzadás
  • Mozogjunk hetente legalább háromszor!
  • Öltözzünk vékonyabban!
  • Szellőztessük ki este a hálószobát, fűtési szezonban állítsuk alacsonyabbra a hőfokot!
  • Kerüljük a kávét, alkoholt, erős fűszereket, ha lehet, ne dohányozzunk!
  • Tanuljunk meg és alkalmazzunk rendszeresen valamilyen stresszkezelő módszert (pl. meditáció, relaxáció stb.).

    Alvászavarok
  • Ne estére időzítsük a napi edzést, mert nehezíti az elalvást!
  • Legyen napirendünk: mindig azonos időben keljünk és feküdjünk le!
  • Kerüljük a koffeinfogyasztást, kávét, teát, energiaitalokat!
    Hangulatzavarok, levertség
  • A nyújtógyakorlatok a hangulatunkra is pozitívan hatnak, tanuljuk meg ezeket szakembertől! Hasznos lehet a jóga is.
  • Az alvászavar megszűntetésével hangulati problémák is oldódhatnak.
    Súlynövekedés és csontritkulás
  • A zöldségekben, gyümölcsökben, rostban, telítetlen zsírsavakban gazdag táplálkozás segít megelőzni a hízást.
  • Növeljük a D-vitamin-bevitelt, szintjéről egy laborvizsgálattal megbizonyosodhatunk.
  • A rendszeres testmozgás a túlsúly mellett a csontritkulásnak is a legjobb ellenszere.
    Fogak romlása, elvesztése
  • A menopauza után megnő a fogak elvesztésének kockázata. E rizikófaktort megsokszorozzák egyes életmódbeli tényezők, így a dohányzás, a túlsúly, a cukorbetegség és az elégtelen szájhigiénia. Soha ne hagyjuk ki a napi kétszeri fogmosást, a fogközök tisztítását speciális kefével vagy fogselyemmel! A cukros élelmiszerek helyett válasszunk inkább nyers zöldséget, gyümölcsöt!
  • Szájszárazság esetén növeljük a folyadékbevitelt!
  • Évente kétszer vegyünk részt fogászati szűrésen!
    Vaginális diszkomfort és szárazság
  • Érdemes kipróbálni a vény nélkül kapható síkosítókat!
  • A tüneteket csökkentheti a nem lankadó szexuális aktivitás is.
    Vizelettartási zavarok
  • Az intimtorna és más belső izmokat edző mozgásformák rendszeres gyakorlása jelentősen enyhítheti a tüneteket.

Dr. Demjén László
nőgyógyász szakorvos, a Magyar Menopauza Társ. tagja
oxygenmedical.hu

Share
 
   
Nyomtat�bar�t verzi� Ismer�snek aj�nlom H�reink
Lapszeml�re feliratkoz�s Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezd�lap R�lunk