Előzze meg a cukorbetegséget diétával!

 

A diabétesz alattomos betegség, sokszor jelentősebb tünetek nélkül rombolja a szervezetet. Kezelése sok esetben nehézkes, körülményes, érdemes ezért a megelőzésre nagyobb gondot fordítani, főleg akkor, ha inzulinrezisztencia diagnózisa is fenn áll. Milyen étrendet kövessünk ennek érdekében?

Akiknél inzulinrezisztenciát diagnosztizáltak, azoknál legtöbbször a nem megfelelő ételek túlzott fogyasztása vezet ehhez az állapothoz, melytől már csak pár lépés a cukorbetegség.

Az inzulinrezisztencia diétájának alapja a szénhidrátfogyasztás korlátozása, és napi több kisebb adagra felosztása.

Szénhidráttartalmú ételek készítésénél részesítsük előnyben a teljes kiőrlésű gabonákat, és mellőzzük lehetőleg az élesztő hozzáadását. Válasszunk alacsony glikémiás indexű (GI) ételeket, melyek szénhidrát tartalma lassan szívódik fel a szervezetben, így nem okoznak hirtelen inzulin- és vércukorszint-emelkedést (0–55 GI).

 

A vörös hús kalória és zsír szempontjából nem a legjobb választás, hiszen fokozza az érelmeszesedést, fogyasszon ezért helyette inkább csirkét és halat. Nagyban hozzájárulna az egészségéhez, ha édesítéshez nyírfacukrot vagy steviát használna.

 

dr. Koppány Viktória
endokrinkozpont.hu


Vegyünk igénybe természetes segítőket is a vércukorszint szabályozására: ilyen például a napi egy teáskanál őrölt fahéj, a kurkuma, a brokkoli és egyéb zöldségek csakúgy, mint a rendszeres napfürdőzés.

Részesítsük előnyben az alacsony cukortartalmú gyümölcsöket, részben friss, részben párolt zöldségeket, nyers salátákat, hüvelyeseket, csonthéjasokat és egyéb magvakat. A cukor mellett a keményítőt tartalmazó ételek (pl. burgonya) fogyasztását is minimalizáljuk! Használjuk ki a ginzeng anti-diabetikus tulajdonságát is. Ginzenozid nevű hatóanyaga támogatja az inzulintermelő béta-sejtek működését a hasnyálmirigyben, egyben csökkenti az inzulinrezisztenciát is.

A fahéj polifenoljai stimulálják a sejtmembránok inzulin-receptorait, ezzel javítják a cukorfelvételt és csökkentik a vércukorszintet, sőt az érelmeszesedés kockázatát is. A fahéj emellett lassítja az emésztést, ami mérsékelheti az étkezést követő gyors vércukorszint-emelkedést.

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk