Heti 15 ezer lépés cukorbetegség ellen

A mozgás nem csak az elhízás, hanem a cukorbetegség rizikóját is csökkenti. Ausztrál kutatók szerint, ehhez heti 5 alkalommal 3000 lépést kell tennünk. Tessék tehát számolni!

A tudósok a napi gyaloglás és az inzulinérzékenység összefüggését vizsgálták. A 2000–2005 között zajló kutatásban résztvevő 592, középkorú felnőtt egy-egy pedo-metert (lépésszámlálót) kapott, mely a csípő mozgásának követésével számlálja a megtett lépéseket. Akik többet mentek, alacsonyabb BMI-vel rendelkeztek, kisebb volt a csípőbőségük, és – étrendtől függetlenül – magasabb volt az inzulinérzékenységük.

Akik napi adagjukat 10 ezer lépésre emelték, 3-szorosára javult az inzulin-érzékenységük. Edzetlen embereknek azonban nem szabad napi 3 ezer lépésnél többel kezdenie, csak fokozatosan lehet azt 10 ezerig növelnie.

Korábbi vizsgálatok már bizonyították, hogy a fizikai aktivitás csökkenti a diabétesz komoly rizikófaktorait, az inzulin-rezisztenciát, és a testtömeg-indexet, eddig azonban nem jelölték meg, mennyi gyaloglás szükséges a hatás eléréséhez.

Cukorbetegeknek tehát – a megfelelő kezelés mellett – kötelező lenne mozogni. Amellett, hogy a rendszeres fizikai aktivitás karbantartja a testsúlyt, az izmokat, hat a stressz ellen, bizonyítottan csökkenti a vércukorszintet, a vérnyomást, a vérzsírok szintjét, a szövődmények kockázatát, sőt kevesebb lesz inzulinszükséglet is. Ezeket a hatásokat úgy érjük el a mozgással, hogy amikor az izmok dolgoznak, tápanyagként jelentős mennyiségű cukrot és zsírt vesznek fel a vérből.

Diagnosztizált diabétesz esetén fontos, hogy a testmozgás intenzitása és rendszeressége az állapot függvényében kerüljön meghatározásra.

dr. Keresztényi Zoltán
humánkineziológus
www.oxygenmedical.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk