Ünnep, édesség, puffadás

Az ünnepi időszakban a szokatlan gyakoriságú, mennyiségű és összetételű étrend gyakran vezet emésztési panaszokhoz, melyek egyik legkínzóbb fajtája a puffadás. Hogyan óvhatjuk meg magunkat az ünnepek során e szenvedéstől?

A puffadás hátterében szervi probléma – irritábilis bél-szindróma, a vékonybél bakteriális fertőzése, az epe- és hasnyálmirigy betegsége, esetleg vastagbélrák – is állhat, ezek kizárása az első feladat.

A kapkodó evés során sok levegő juthat a tápcsatornába, a gyomor pedig nem képes tartani az iramot, elégtelen lesz az enzimtermelés. A túl kevés nyers, élő táplálék, és a túl sok feldolgozott, főtt étel fogyasztása, azaz az enzimhiányos táplálkozás önmagában is vezethet puffadáshoz, a legtöbb embernél a tejtermékek, vagy a nagyobb mennyiségű, illetve tömény édesség fogyasztása okoz gondot.

Az ünnepek alatti mozgásszegény időszak ugyancsak lassítja a bélműködést, pláne ha kötőszöveti gyengeség miatt eleve renyhébb volt a bélmozgás. Legalább az ünnepek alatt zárjuk ki a stresszt, ugyanis a feszültség által keltett gyomorirritáció szintén puffadást eredményez.

Puffadást okozhatnak az erős fűszerek, az alkohol és kávé, a hagymafélék, a zsírban pirított liszt, zsemlemorzsa, búzadara, egyéb sütött ételek. Kerülendő: bab, borsó, lencse, kukorica, káposztafélék, erősen sózott és magas cukortartalmú ételek.

Általános tanácsként, ne együnk ideges állapotban, várjunk, amíg megnyugszunk, ezt elő is segíthetjük számtalan relaxációs módszerrel. Rágjunk lassan, alaposan, egyszerre kisebb adagot fogyasztva! Ne feledkezzünk el a napi 1,5-2 liter tiszta folyadék beviteléről, mindenképp kerüljük a szénsavas, édes, cukros, erjesztett italokat! Hamarabb „ledolgozzuk” az ünnepi lakomát, ha nem fekszünk le utána, hanem sétára indulunk, azonban teli gyomorral kerüljük a megerőltető sportot!

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk