A vitalitás megőrzése diétával

Az Illinois Egyetem tanulmánya szerint, idősebb korban is kiemelten fontos a fehérjefogyasztás, mely egyrészt – az éhségérzet kordában tartásával – segíti a testsúlykontrollt, másrészt (rendszeres testmozgással kombinálva) megakadályozza a fogyással járó izomleépülést.

Ellen Evans professzor kutatócsoportja azt vizsgálta, miért figyelhető meg az idősebb nőknél, hogy a fogyásuk során legalább annyi izomtömeget veszítenek, mint amennyi zsírt. Ez a veszteség nem csak fizikai erejüket csökkenti, de hat az egyensúlyukra, és akadályozhatja őket olyan mindennapi tevékenységekben is, mint a lépcsőzés, vagy épp a fotelból való felkelés.

A 6 hónapig tartó kutatásba 31 egészséges, túlsúlyos, menopauzán átesett nőt vontak be, és két csoportra osztották őket. Mindkét csoport 1400 kalóriás diétát folytatott, ám míg az egyik csapat tagjai naponta kétszer fehérje kiegészítőt (tejsavós proteint) kaptak, addig a többiek olyan placebót, amely szénhidrátokat tartalmazott. A szakértők fontosnak tartották a napi többszöri fehérje fogyasztást, hogy folytonos legyen az aminosav utánpótlás. Mindkét csoport könnyű mozgást végzett, főleg sétát és nyújtógyakorlatokat, valamint felvilágosították őket az egészséges táplálkozás alapjairól, például arról, hogy a fehérjeturmixokat vagy a magas proteintartalmú fehérhúsokat és a tojást könnyű beépíteni még az igen sűrű életritmusba is.

 

A féléves időszak elején és végén is felmérték a résztvevők erejét, egyensúlyát és olyan gyakorlatokat végeztettek velük, mint 100 méteres gyaloglás, a fotelből való ötszöri felállás és egy könyv magasba emelgetése. Kontrollként a kutatás elején és végén MRI vizsgálatokkal ellenőrizték a nők jobb combjában mérhető izom- és zsírmennyiséget.

Az eredmények azt mutatták, hogy a fogyás során bevitt nagyobb mennyiségű fehérje képes ellensúlyozni az izomtömeg fogyását, illetve fenntart egy bizonyos izomtömeget, amíg a zsír csökken. Azok a nők, akik több fehérjét fogyasztottak, 3,9%-kal több súlyt vesztettek, és 5,8%-kal több tiszta izmot mértek rajtuk, mint azokon, akik szénhidrátot fogyasztottak.

Mivel a nőknek kevesebb súlyt kellett magukon cipelniük, többet és könnyebben tudtak mozogni, így még jobb fizikai kondícióba kerültek. Kellő fehérjebevitel melletti rendszeres testmozgással tehát, az izom-zsír arány még idősebb korban is megváltoztatható, ami fokozza a vitalitást, a mobilitást és önellátás képességét, s ezzel a függetlenséget.

dr. Demjén László
nőgyógyász, menopauza-szakértő
www.oxygenmedical.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk