Kipihenni
vagy kiizzadni?

Az ősz beköszöntével, egyre gyakrabban náthásodunk be és az influenzát sem könnyű ilyenkor elkerülni. A legújabb kutatások bizonyítják, hogy rendszeres testmozgással megelőzhetők az ilyen jellegű betegségek, ám szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a túl intenzív sport akár még árthat is a betegnek.

Az American College of Sports Medicine ajánlása szerint, a hét legalább 5 napján végzett 30 perces, közepes intenzitású edzés hatékony védelmet jelent a felső légúti fertőzésekkel szemben. Ugyanakkor a túlzásba vitt, intenzív mozgás éppen az ellenkező hatást fejtheti ki: legyengíti az immunrendszert, így szabad utat enged a vírusoknak, baktériumoknak. Jó hír a fitnesz megszállottjainak, hogy a hét legtöbb napján végzett 30-60 perces edzés legalább 40%-kal lerövidíti a gyógyulási időt.

Akik már megbetegedtek:

  • Enyhébb megfázásos tünetek, orrfolyás, torokfájás esetén csak visszafogottan mozogjunk, intenzívebb edzésre csak a tünetmentesség után néhány nappal vállalkozzunk.
  • Veszélyes lehet az a tévhit, hogy a betegséget sportolással járó verejtékezéssel ki lehet „izzadni”, ezt senkinek nem javasolnánk.
  • Súlyosabb tünetek – légúti fertőzés, láz, nyelési nehézség, fájdalom – esetén maradjunk ágyban, lehetőség szerint az egész napot pihenéssel töltsük!
  • Súlyosabb vírusfertőzés, influenza után mindenképp iktassunk be egy kéthetes pihenést, csak utána növelhetjük fokozatosan a terhelést.

Érdekes megfigyelés ugyanakkor, hogy a közepesen intenzív, rendszeres testmozgást végző emberek könnyebben vészelik át a szezonális betegségeket, és náluk az influenza elleni oltás is kevesebb mellékhatással jár.

Dr. Bányai Tamás
ortopéd- és sportorvos
www.oxygenmedical.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk