Készüljünk fel
az őszi náthaszezonra!

Ősszel sok kisgyermek kerül bölcsödébe, óvodába. A megszokott otthoni környezet után az új közösségben a kicsik sok, korábban ismeretlen kórokozóval találkoznak. Az immunrendszer éréséhez fontos, hogy bizonyos fertőzéseken átessenek, hogyan segíthetünk mégis, hogy elkerüljük a gyakori náthát, megfázást?

 

Ősztől-tavaszig orrfolyás

Az édesanyák gyakori panasza, hogy a bölcsőde-, vagy óvoda-kezdéssel szinte egy időben a gyermek náthás, köhög és ez az állapot tartósan, akár hónapokig is fennáll. A nátha szövődményeként aztán megjelennek a súlyosabb alsó- és felső légúti fertőzések is. A kicsi nyűgös, az édesanya a folytonos munkahelyi hiányzások miatt egyre feszültebb, nem kérdés tehát, hogy a gyermek immunrendszerét jobb időben felkészíteni a rá váró megpróbáltatásokra.

A közösség: a kórokozók melegágya

A gyermekközösségekben a fertőzések viszonylag gyorsan terjednek. Az egészen kicsik gyakran elfelejtkeznek a zsebkendő használatáról, így egy-egy tüsszentés során számos vírus és baktérium kerülhet a levegőbe. A közösen használt játékokon is számos kórokozó rejtőzhet. A gyerekek a felnőtteknél gyakrabban érintik meg az arcukat, veszik a szájukba kezüket, így a fertőzéseket is könnyebben elkaphatják. A déli alvásidőben a kicsik egy magasságban, szinte egymás mellett fekszenek, így egy-két köhögés és tüsszentés mindenkihez könnyebben eljut.

Felkészülés még időben

Az immunrendszer erősítését mielőbb érdemes megkezdenünk. Ősszel a természet még bőségesen gondoskodik finom, vitaminokban gazdag gyümölcsökről, melyek közül mindegyik gyermek találhat kedvére valót. A külföldről importált gyümölcsöket korán szedik le, hogy ne induljanak romlásnak a szállítás során, és eladhatóak maradjanak, mire a polcokra kerülnek.

Gyermekek számára válasszuk inkább a helyben termett, érett, hazai idénygyümölcsöket, melyek tápanyag-összetétele és vitamintartalma is jóval magasabb.

 

Természetes immunerősítők

  • Az ősszel érő bogyós gyümölcsök gazdagok C-vitaminban, emellett magas antioxidáns tartalmuk miatt is előnyösek.
  • Az őszibarack magas vitamintartalma mellett az emésztést is segíti.
  • Ilyenkor érik a szőlő, mely magas rost- és víztartalma miatt tízóraira, vagy uzsonnára, akár önálló étkezésként is fogyasztható.
  • A sárgadinnye gazdag ásványi anyag- és vitaminforrás, a benne található nagy mennyiségű béta-karotinnak köszönhetően, hatékonyan növeli az immunrendszer ellenálló képességét a gyulladásokkal szemben.

Plusz 3 jó tanács az erős immunrendszerért

  1. Az egészséges táplálkozás mellett a kicsi minél több időt töltsön a szabadban. A friss levegő mellett a napfény és a mozgás jótékony hatását is használjuk ki annak érdekében, hogy az előttünk álló őszi-téli időszakot kevesebb fertőzéssel vészeljük át.
  2. A probiotikumok fontos szerepet játszanak a légúti betegségek megelőzésében és kezelésében egyaránt. Ősszel érdemes tehát egy immunrendszer-erősítő probiotikum kúrával is kiegészíteni a felkészülést.
  3. Stresszes időszakban felnőttként is könnyebben megbetegszünk. Az új közösségbe való beszokás bizony sok izgalommal jár, így különösen fontos, hogy a gyermek számára lehetőséget biztosítsunk az új helyzet feldolgozására. Segítsük őt türelemmel, munka mellett is alakítsuk ki úgy az időbeosztásunkat, hogy a délutáni, esti órákban közös játékot szervezünk. Hagyjunk időt a pihenésre is. Elegendő alvás hiányában a gyermekek a fertőzésekkel szemben fogékonyabbá válhatnak.

dr. Hidvégi Edit
egyetemi adjunktus, gyermekgyógyász, gasztroenterológus szakorvos
www.allergiakozpont.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk