Ne energiaitallal dobd fel magad!

Erős hányingert, hányást, mellkasi fájdalmat, szapora pulzust, nyugtalanságot, álmatlanságot, esetenként pánikrohamot is okozhat a túlzott koffeinbevitel. A manapság egyre népszerűbb energiaitalokban akár 4-5 csésze kávénak megfelelő koffein is lehet!

Fáradtságűzőnek, aktivitásokozónak:
mozgás – nevetés – gyümölcs

A hazai lakosság átlagos napi koffeinbevitele a szokásos forrásokból (kávé, tea, stb.) 120 mg körüli érték, míg a rendszeresen energiaitalt fogyasztók esetében ez elérheti akár a több száz mg-ot is. Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (ÁNTSZ), valamint az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) egyetértett a népegészségügyi termékadó bevezetésével, mert így a legveszélyeztetettebb korosztály, a fiatalok feltehetően kevesebb energiaitalt fogyaszt majd.

Felgyorsult világunkban egyre többen fogyasztanak energiaitalokat fáradtságűzőként, aktivitásfokozóként. Ne feledjük: az energiaitalok koffeint, és más, a koffein hatását felerősítő összetevőket is tartalmaznak. Koffein-tartalmú ital fogyasztásához nem szokott, illetve 18 év alatti gyermekek esetében a túladagolás akár halálhoz is vezethet! Az OÉTI laboratóriumi vizsgálatai szerint, a hazánkban forgalomba lévő energiaitalok koffeintartalma 12–120 mg/100 ml között változik, ami megfelel 30–300 mg koffeinnek adagonként (250 ml).

 

A koffein stimulálja a központi idegrendszert és az anyagcserét, értágító, hörgőtágító, szívfrekvencia- és összehúzódás-növelő hatása van. A koffeinnel szemben hamar kialakul a tolerancia, ezért ugyanazon hatáshoz egyre nagyobb adag szükséges, ekkor azonban már jelentkezhetnek a mellékhatások is.

Ahogy a kávéfogyasztás indukálhatja a dohányzásra való rászokást, úgy az energiaital az első lépést jelentheti az alkohol- vagy drogfüggőséghez. A koffein dehidrációs hatását a fizikai aktivitás is fokozza, így az intenzív sportolás közben elfogyasztott energiaital hatására, az erőteljes izzadás következtében olyan mértékű folyadékvesztés is felléphet, ami akár hirtelen szívhalálhoz is vezethet.

A koffeintartalmú energiaital fogyasztása – felborítva az alvás és ébrenlét ritmusát – egészségromboló, alkohollal kombinálva pedig még veszélyesebb hatású.

A fiatalok körében szinte mindennaposnak tekinthető, hogy tanítás vagy munka előtt és alatt rendszeresen fogyasztanak energiaitalt, s a korábban megszokott 250 ml-es helyett gyakran a 1,5-2 literest választják, ami megsokszorozza a hatást. Az OÉTI által végzett 2010-es vizsgálat szerint, a 10–14 éves gyermekek egy ötöde energiaitalt iszik reggelire.

A szakmai szervezetek a következőkre hívják fel a lakosság figyelmét:

  • A gyermekeket, fiatalokat oktató, ellátó intézmények (iskolák, kollégiumok, otthonok) területén ne értékesítsenek, és ne fogyasszanak ilyen italokat!
  • A szülők ne adjanak gyermekeiknek energiaitalt!
  • Az energiaital nem pótolja a napi folyadékbevitelt, ezért senki ne igya azt üdítőital vagy víz helyett!
  • A forgalomban lévő energiaitalok legtöbbjének koffein-tartalma magas, akár 3-szorosa is lehet egy csésze kávéénak.
  • Várandós nők és szoptató anyák ne fogyasszanak energiaitalt! A túlzott koffeinbevitel a magzatra, a csecsemőre egészségkárosító hatású lehet.
  • Ne fogyassza együtt az energiaitalokat alkohollal, gyógyszerekkel, étrendkiegészítőkkel, kábítószerekkel, egyéb tudatmódosító szerekkel, mert ez kiszámíthatatlan, előre megjósolhatatlan következményekkel járhat!
  • Intenzív fizikai terhelés, sporttevékenység során fogyasztott energiaital életveszélyes szívritmus-zavarhoz vezethet!
  • Az energiaital által előidézett mesterséges pörgés megterheli a szervezetet, felborítja a normál életritmust, ami újabb és újabb energiaital fogyasztására ösztönözhet. Az ördögi kör vége egy kimerült, energiáját vesztett szervezet lesz, ami egészségkárosodással végződik.
  • Az egészséges életmód, a rendszeres fizikai aktivitás, az egészséges táplálkozás és a megfelelő mennyiségű alvás együttesen biztosítja az igazi energiát és jelenti az egészség megőrzését!

A koffein, a taurin és a glukuronolakton nem szükségesek a szervezet számára. Így az energiaitalok fogyasztását semmilyen táplálkozási cél nem indokolja.

A fizikai és mentális teljesítőképesség fokozásának népegészségügyi szempontból lényegesen támogathatóbb eszköze az egészséges életmód, melynek nem része az energiaital fogyasztása.

OÉTI–ÁNTSZ

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk