50. szülinap a nőgyógyásznál

 

A The British Menopause Society azt javasolta a háziorvosoknak, nőgyógyászoknak, hogy minden női páciensüket hívják meg az 50. születésnapjukon egy menopauzáról szóló elbeszélgetésre, hogy közösen állítsanak fel egy személyre szabott egészség-megőrzési tervet a klimax éveire és az utána követő időszakra.

Az elképzelés mögött az a kutatási eredmény áll, mely szerint a nők többsége ilyenkor valószínűleg már találkozik a klimax tüneteivel, de általában nincs tisztában e korszak velejáróival, így azzal sem, mit tehet azért, hogy elkerülje, enyhítse, megszüntesse a kellemetlen tüneteket.

Már azzal is jelentős eredményeket érhetnek el, ha sporttal és kiegyensúlyozott táplálkozással egészséges határok közt tartják a súlyukat, korlátozzák az alkoholfogyasztást, és rendben tartják a vérnyomásukat. Ezek az életmódbeli tényezők mind komoly szerepet játszanak a súlyosabb problémák megelőzésében, így jótékonyan hatnak a szívbetegségek, a mellrák, méhnyakrák, csontritkulás vagy a demencia kialakulása ellen.

Az ötvenes éveikben járó nők igazán kitűnő munkaerők: a gyermekeik már felnőttek, nincs szükségük folytonos anyai jelenlétre, ráadásul ekkorra komoly munkatapasztalatot is maguk mögött tudhatnak.

Emellett azonban érdemes figyelmet fordítaniuk a menopauza idején jelentkező esetleges tünetekre, hogy elkerüljék a komolyabb betegségek kialakulását, melyek megakadályozhatnák munkavégzésüket.

Éppen ezért az egyéneknek és a közösségnek is nagyon fontos, hogy a nőket felkészítsék a menopauzára, csökkentsék a kellemetlen velejárókat és a rizikófaktorokat, javítsák az életminőséget. Ez a fajta felkészítés és kezelés ma Magyarországon kizárólag a menopauza kezelésében jártas nőgyógyászokra hárul.

Kell-e a hormonpótlás?

A menopauza egy folyamat, amely során a petefészkek működése fokozatos leáll, a női ciklus szabálytalanná válik, a hormonértékek széles határok közt ingadoznak, majd az ösztrogénhormon termelődése be is fejeződik.

Ennek a korszaknak számos kellemetlen velejárója lehet, mint például a hőhullámok, az éjszakai izzadás, az alvás- és hangulatzavarok, a vizelettartási nehézségek, a hüvelyi diszkomfort, szárazság, illetve a súlygyarapodás. Mivel a változókori tünetek jó része az ösztrogénhormon hiányának köszönhető, súlyos kellemetlenségek esetén mindenképpen érdemes elgondolkozni ennek, és más hormonoknak a pótlásáról.

 

A Stanford Egyetem tanulmányából kiderül, hogy az amerikai nőgyógyászok még mindig túl gyakran írnak fel a nőknek magas hormontartalmú terápiákat a menopauza idején. Holott egyre közismertebb, hogy alacsonyabb dózis ugyanolyan hatékony lehet, és kevesebb veszélyt rejt magában. Már 2002-ben világossá vált, hogy a túl magas hormontartalmú szerek összefüggésbe hozhatók a mellrák és a szív-érrendszeri betegségek kockázatának növekedésével. Ez meglepő hír volt a szakembereknek, akik korábban úgy gondolták, a hormonterápiának éppen védő szerepe van a szív- és érrendszeri betegségekkel szemben. Ugyanakkor 2009-ben a megkérdezett amerikai nőgyógyászok többsége nem volt tisztában azzal, hogy a korszerű, alacsony hormontartalmú szerek ugyanolyan hatásfokkal, ám jóval kevesebb mellékhatással érnek el eredményt. Az egyetem kutatói csalódásuknak adtak hangot, hiszen 2001 és 2009 közt csupán alig mérhető emelkedést észleltek az alacsony dózisú szerek használatában, miközben az USA-ban évente 6 millió nőt kezelnek ösztrogén és progeszteron hormonnal.

Sok esetben valóban szükséges a hiányzó hormonok pótlása, ez esetben a szakembernek a lehető legkisebb, de még hatékony mennyiséget kell tudni beállítania. A döntés megszületése előtt a páciensnek mindenképpen szükséges részt vennie egy szakorvosi vizsgálaton, EKG-n, vérvételen, testsúly- és csontsűrűség mérésen, ultrahangon, illetve ha indokolt, más vizsgálatokon is. A hosszú távú egészséget és a kellő információkat figyelembe véve, a páciensnek és a szakorvosnak együtt kell meghoznia a döntést.

A hormonpótlást feltétlenül egyénre szabva kell elrendelni, és rendszeres orvosi kontroll mellett lehet csak biztonságosan alkalmazni.

Emellett minden esetben fel kell világosítani a nőket saját felelősségükről: akinek elhízás miatt a BMI-je 35 fölött van, annak jelentősen megnő az esélye a szív-érrendszeri betegségekre, a stroke-ra, a magas vérnyomásra, cukorbetegségre, sőt, a mellrákra, és más daganatfajtákra is.

Be kell látni, hogy a testsúly normalizálása, és egyéb egészséges életmódot eredményező szabályok betartása jelentősen kellemesebbé és kockázatmentesebbé teheti a menopauza éveit.

Hacsak nem túl komolyak a tünetek, már néhány életmódbeli változtatással – a napirendbe iktatott sporttal, a stresszt levezető relaxációval, meditációval, jógával vagy más módszerekkel is megkönnyíthetjük a mindennapokat. Hasznos lehet a hűvös, kiszellőztetett hálószoba, a koffein mérséklése, a medenceizmok megerősítése tornával, ám szexuális problémák esetén javasolt nőgyógyászhoz fordulni.

Hogyan segíthetünk magunkon?

Elhízás és csontritkulás

  • A zöldségekben, gyümölcsökben, teljes kiőrlésű gabonában, rostban, telítetlen zsírsavakban gazdag és kiegyensúlyozott táplálkozás mindennek az alapja.
  • Segíthet a kalcium- és D-vitamin-pótlás.
  • A rendszeres testmozgás a testsúly növekedésének és a csontritkulásnak is egyaránt a legjobb ellenszere.
  • A legalább 7 órás éjszakai alvás elengedhetetlen ebből a szempontból is.

Hőhullámok és éjszakai izzadás

  • Rendszeres testmozgás.
  • A vastag, rosszul szellőző ruhadarabok kerülése.
  • Stresszhelyzetek kerülése, stresszkezelés megtanulása (egyéni vagy csoportos formában).
  • Hűvös, kiszellőztetett hálószoba.
  • Általában a fűszeres ételek, a kávé, az alkohol és a dohányzás fokozza e tüneteket, ezért javasolt ezek elhagyása.

Alvászavarok

  • Rendszeres testmozgás reggel vagy napközben (a késő este végzett torna inkább felpörget, nehezíti az elalvást).
  • Próbáljunk azonos időben felkelni és elaludni (még hétvégén is)!
  • Iktassuk ki a koffeintartalmú italokat!
  • Légzőgyakorlatokkal, vizualizációval, relaxációval is segíthetjük az elalvást.

Hangulatzavarok, levertség

  • Rendszeres pihenéssel elkerülhető a kimerültség okozta kedvetlenség.
  • Jól alkalmazhatók a nyújtógyakorlatok, ha nincs orvosi ellenjavallatuk.
  • Beválhat a képzett oktató irányításával végzett jóga.

Vizelettartási zavarok

  • Az intimtorna és más belső izmokat megmozgató gyakorlatok jelentősen enyhíthetik a tüneteket.
 

Vaginális diszkomfort és szárazság

  • Használjunk vény nélkül kapható síkosítót és hüvelyflóra regeneráló készítményt.
  • A tüneteket csökkentheti a nem lankadó szexuális aktivitás is.

Dr. Demjén László
nőgyógyász, menopauza-szakértő
www.oxygenmedical.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk