Az ülő életmód következményei

 

A Swedish School of Sport and Health Sciences kutatói figyelmeztetnek, hogy 4 órányi ülés után azok a gének, amelyek a glükóz- és zsíranyagcserét szabályozzák, elkezdenek „lekapcsolni”. A mozgáshiány összefüggésbe hozható szinte minden modernkori betegséggel, az elhízástól a cukorbetegségen keresztül egészen a szívproblémákig.

Tanulmányok azt mutatják, hogy bár az edzés javítja az általános fittséget, az üléssel eltöltött időtartam nagyobb hatással lehet az egészségre. A kanadai Pennington Biomedical Research Center kutatói azt találták, hogy azok az emberek, akik többet ülnek, nagyobb elhalálozási veszélyben vannak, függetlenül az edzési szokásaiktól. Egy 2010-es ausztrál kutatás szerint, minden tévé előtt töltött óra 18%-kal növeli a szívproblémákból származó halálozási rizikót még edzés mellett is!

A University of South Carolina mozgástudományi tanszékének tagjai által készített, Az ülő életmód evolúciója című tanulmány szerint, aki nem végez napi 30 perc közepes-erős fizikai aktivitást, ülő életmódúnak, míg a napi 1 órás intenzív edzést végzők aktívnak minősülnek. Változik azonban a megítélésük, ha az ülő életmódúnak bélyegzett a napja 75%-ában könnyed aktivitást végez (pl. gyalogol, főz, takarít), míg az aktív személy a konkrét edzésidőn kívül semmit nem mozog, csak ül. Ez esetben az ülő életmódúként kategorizált alany valójában 10%-kal több energiát éget el naponta, tehát kevésbé van kitéve egészségkárosodásnak, mint a ritkán, de aktívan mozgó társa. Összességében tehát javasolják a napi folyamatos aktivitást és az ülve töltött idő minimalizálását.

Pár tipp irodai munkához:

  • Munkahelyen belül ne e-mailezz vagy telefonálj a kollégáknak, hanem sétálj oda hozzájuk!
  • Állíts be figyelmeztetőket a telefonodon, számítógépeden, hogy időnként állj föl és mozogj egy kicsit, mert nagyon könnyű órákra elveszni a munkában!
  • Használd ki a telefonhívásokat, amikor nem kell írnod, gépelned, akkor nincs okod ülni, bonyolítsd le sétálva a telefonhívásaidat.
  • Ülj fitlabdára az íróasztalnál, mert a stabilizáló izmoknak így folyamatosan dolgozniuk kell az egyensúly megőrzéséhez.
  • Számold meg egyszer lépteidet a nap során, hogy tudd, valójában mennyit gyalogolsz, mert sietség közben az sokkal többnek tűnhet!
  • Ne használd a liftet, a lépcsőzés kitűnő tréning! (tesztoszteron.hu)

Metabolizmusunk, vagyis az anyagcserénk nemcsak az ülő életmóddal, hanem éveink múlásával is lassul, nehéz viszont tudomásul vennünk és megszoknunk, hogy emiatt egyre kevesebb kalóriára van szükségünk, különben hízásnak indulunk.

Ne együk egyszerre túl sokat, a gyakori kisebb adagok fokozzák anyagcserénk hatékonyságát. Iktassuk ki a cukros ételeket, melyek tápértéke alacsony, kalóriatartalmuk viszont magas, könnyen emészthetőek, így feldolgozásuk csekély energiát igényel, tehát az összes kalória zsírként raktározódik. Ráadásul a cukrok és egyéb szénhidrátok erjedési folyamatot indítanak el a bélrendszerben, és felborítják a bélflóra egyensúlyát, melynek következménye gázosodás, puffadás, elégtelen emésztés, rendszertelen széklet, ami kellemetlenséget jelent a munkahelyen, az irodában, de otthon is. Azért ne éhezzünk, ne hagyjunk ki egyetlen étkezést sem, különben szervezetünk „takarékos üzemmódra” kapcsol. Részesítsük előnyben a bélflórát támogató étrendet.

 

Tartózkodjunk az alkoholos italoktól, melyek egyrészt tele vannak cukorral, kalóriával, másrészt dehidratációt okoznak szervezetünkben, a vízhiány pedig székrekedést okoz, lassítja az anyagcserét, a méregtelenítés folyamatát. Kivételt képez talán a vörösbor, melynek egyik összetevője, a rezveratrol – a FASEB Journal szaklapban megjelent új kutatás szerint – mérsékelheti az ülő életmód káros hatásait.

Rengeteg bizonyíték támasztja alá, hogy az emberi testnek szüksége van a testmozgásra, ez azonban néhányunk számára – betegség, sérülés vagy ülőmunka miatt – nehezen kivitelezhető. A rezveratrol ugyan nem pótolhatja a mozgást, de lassíthatja a leromlást addig, amíg újra lehetőség adódik az edzésre. Állatkísérletben súlytalanság állapotában adagolt rezveratrollal megelőzték az állapotromlást, míg a kontroll csoportban az izomtömeg és izomerő csökkenését, inzulin-rezisztencia kialakulását és a csontsűrűség csökkenését tapasztalták. (eletmod.hu)

Nem ajánlanánk persze senkinek, hogy aktivitás helyett elég ücsörögni és bort kortyolgatni, főleg nem munkahelyi körülmények között!

Manapság a manager típusú életmódot élők már 8 óránál is többet töltenek a számítógép előtt, majd otthon még néhányat a kanapén a tévét vagy az internetet bámulva. Jó esetben egy óra sportra még talán jut idő, de képes-e ennyi mozgás ellensúlyozni az egész napos ülést? Egyre több vizsgálat szerint: nem.

A Journal of the American College of Cardiology szaklapban jelent meg, hogy a különféle képernyők előtt töltött időtartam már olyan nagy az átlagember életében, hogy visszafordíthatatlan változásokat indít el a szervezetben.

Az angliai University College London kutatóinak több éves megfigyelése szerint, akik munka után, szabadidejükben napi 2 vagy több órát töltöttek a képernyő előtt, azoknál több mint kétszer nagyobb volt a szívinfarktus és egyéb érrendszeri betegségek kockázata, mint azoknál, akik ennél kevesebbet tévéztek vagy szörföltek a neten. Akik több mint 4 órát „pihentek” a tévé előtt, az elhalálozási kockázat 50%-kal megnőtt. Természetesen a munkahelyen üléssel töltött idő is káros a szervezetre, ám ezt a kutatók adottságnak vették, míg a szabadidőről azt feltételezték, hogy mindenki szabadon dönti el, hogy mivel tölti. (origo.hu)

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk