Koncentrációjavítás relaxációval

A pszichés stressz gyakran okoz fejfájást, koncentrációs nehézséget. A feszültség oldására kiválóan alkalmas a pszichoterápia eszköztárába tartozó relaxáció, melynek célja a szorongás testi-lelki tüneteinek csökkentése az izmok tudatos ellazítása segítségével.

Relaxált állapotban – a test vázizmainak ellazulása révén – kitágulnak az erek, javul a szervek vérellátása, ezáltal az oxigénellátása is. Csökken a vérnyomás, lassul az anyagcsere és a szívműködés. Megnő a vér endorfinszintje, ami kellemes közérzetettel, kevesebb fájdalomérzéssel jár, megszűnik a feszültség kellemetlen érzése.

Az egyik legelterjedtebb relaxációs módszer a progresszív izomrelaxáció, amely három szakaszból áll.

Először megfeszítjük az izmokat, így utána könnyebben átéljük az ellazulást. A második szakaszban azt tapasztaljuk meg, hogy különböző mozgások milyen mértékű izomfeszüléssel járnak. A harmadik szakaszban az tudatosul, hogy a különféle érzelmi állapotokhoz milyen és mekkora izomfeszülés társul.

Az autogén tréning a relaxáció másik ismert formája. Gyakorlása során egyszerű mondatokat ismételgetve, célzottan szólítjuk meg a különböző testrészeket: az ellazulást a végtagok elnehezülésének, testrészek, szervek melegedésének elképzelésével, valamint a légzés és szívműködés szabályozásával érjük el.

A relaxációs módszereket szakember (pszichoterapeuta) segítségével, többnyire csoportos foglalkozás keretében sajátíthatjuk el. Rendszeres gyakorlással hatásosan csökkenthetjük a tenziós fejfájásos panaszokat, javíthatjuk koncentrációs képességünket, illetve pozitívabb lelki beállítottságot érhetünk el.

Dr. Eörsi Dániel
orvos-szaktanácsadó

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk