Hájas pocak helyett bomba alak!

 

Felejtsük el a BMI-t!
Nyugodtan sutba dobhatjuk
ezt a mérőszámot!
Legalábbis az egészségi kockázatok szempontjából, sokkal pontosabb mutató a testzsír-százalék, hamarosan kiderül az is, hogy miért.

Vajon tudatában vagyunk annak, hogy a hájas pocak ugyanakkora kockázatot jelent a koszorúér-betegség szempontjából, mint a magas koleszterinszint vagy a napi egy csomag elpöfékelt cigaretta? Azoknak az embereknek pedig, akik koszorúér-betegségben szenvednek, és egyre szélesedik a derekuk, kétszer akkora az esélyük a végzetes kimenetelre, még akkor is, ha a testtömeg-indexük (BMI) a normál tartományban van.

Ezekre a következtetésre jutott a Mayo Klinika kutatása, amelyben közel 16 ezer embert vizsgáltak meg. A tudósok szerint azonban a probléma mélyebb ennél, és közel sem csak a látható zsír jelenti a veszélyt. Az úgynevezett viszceláris (zsigeri) zsírok azok, amelyek a hasüregben helyezkednek el és körülveszik a belső szerveket. Valójában ezek a belső zsírok teszik ki a derékbőség nagy részét.

Ezek a zsírok jóval aktívabbak az anyagcserében, ráadásul hormonokat és más anyagokat is termelnek, amelyeknek negatív hatásai vannak az egészségre. Következményként megjelenhet például szívbetegség, magas vérnyomás, stroke, 2-es típusú diabetes, metabolikus szindróma, alvási zavarok és a rák bizonyos fajtái.

Az általános vélekedéssel szemben, ilyen szempontból nem a BMI (Body Mass Index) a legjobb mérőszám, hiszen sok embernek normál BMI mellett is magas a viszceláris zsír-aránya. A BMI csupán a testmagassághoz viszonyított súly mutatója.

A hagyományos skáláknak már nem sok haszna van. Sokkal jelentősebb mérőszám a testzsír-százalék, amelynek mérése a személyre szabott életmódprogramok egyik kiinduló pontja.

A nem megfelelő táplálkozás és a mozgáshiány a problémák gyökere, amely a zsigeri és s bőr alatti zsírok tömegét növeli. Az növekvő stressz-szint csak ront a helyzeten, mivel fokozza a kortizol hormon termelődését, ami miatt a máj többlet cukrot termel. A cukor pedig éhségérzetet generál, vagyis következményképpen, még többet eszünk, így egyre több zsír rakódik ránk. S ezzel a kör bezárult.

Elérhető megoldásként, kizárólag egy megfelelően kialakított táplálkozási rendszer – mely gazdag gyümölcsben, zöldségben, magvakban és halban –, illetve egy személyre szabott mozgásprogram hozhat egészséges, biztonságos és hosszú távú megoldást.

Ráadásul az egyéni életmód-programoknak figyelembe kell venniük a meglévő betegségeket – legyenek azok bármilyen jellegűek – hiszen a megalapozatlan változtatások veszélyesek lehetnek többek közt a magas vérnyomással élőknek, a cukorbetegeknek, a szív- és érrendszeri-, vagy mozgásszervi problémákkal küzdőknek. Vagyis a tartós, egészséges fogyás alapja egy megreformált, megfelelően beállított, s főleg a hétköznapokban is betartható, követhető életmód.

Dr. Keresztényi Zoltán
humánkineziológus
www.oxygenmedical.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk