Miért puffadunk?

 

A tv-reklámokban pattognak le a gombok, emberek lufiként a levegőbe emelkednek, pedig nincsenek héliummal töltve. Miért történik ez velük? Ki vagy mi okozza, mit csinálunk rosszul? Hogyan kerülhetjük el e szenvedéssel járó kellemetlenséget?

A haspuffadás kellemetlen, de nem mindig kóros, orvosi kezelést igénylő állapot. Két fajtáját különböztetik meg: amikor a megnövekedett bélgáz menynyisége vizsgálattal, objektíven ki is mutatható; illetve amikor (az irritábilis bél szindrómában szenvedőknél) már a normális mennyiség is fájdalmat, feszülést okoz.

A kiváltó okok felderítésében sokat segíthet egy táplálkozási napló, melyben feljegyezzük: mit ettünk, mikor jelentkezett puffadás. Gyakran a táplálkozási szokások megváltoztatása, a problémás ételek (pl. bab, borsó, kukorica, karfiol, kelbimbó, káposzta) elhagyása is megoldást jelent. (A bab például, az átlagosnál több gázt termel, mivel nehezen emészthető cukrokat tartalmaz, ezért érdemes félretolt fedővel, kicsit tovább főzni.)

Nem mindegy tehát, mit eszünk,
de az sem, hogy hogyan!

A haspuffadás leggyakoribb oka ugyanis a levegőnyelés evés, ivás, beszéd vagy rágógumizás közben. Ha kapkodó, feszült, ideges állapotban, vagy beszéd közben eszünk, sok levegő jut a gyomorba.

A szódavíz, a szénsavas italok rengeteg szén-dioxidot tartalmaznak. Ez a bél falán szívódik fel, majd a tüdőn át hagyja el a szervezetet. Ha valakinek máj-vagy veseelégtelensége van, ez a folyamat nehezített.

A székrekedés, a laktóz-intolerancia és a lisztérzékenység is válthat ki haspuffadást, ugyanúgy, mint az antibiotikum-kezeléseket követő bélflórasérülés, illetve egyes gyógyszerek mellékhatása.

 

Parazitafertőzésben (Giardia lamblia), irritábilis bél szindrómában, Crohn-betegségben, hasnyálmirigy-elégtelenségben szenvedők is tapasztalják a haspuffadást.

A vékonybélben meg nem emésztett tápanyagokat (rostok, cellulóz, laktóz) a vastagbél baktériumai bontják le, ami gázképződéssel jár. A termelődött gázok 99%-át szagtalan összetevők adják, de a vastagbélbe került fehérjék és illékony zsírok kellemetlen szagot eredményezhetnek.

A puffadás mérséklődése az életmód radikális megváltoztatásától várható. Érdemes megtanulni valamilyen módszert (pl. autogén tréning, jóga, relaxáció, tudatos testedzés) a stressz csökkentése, sikeresebb kezelése érdekében.

Térjünk át a gyakori, rendszeres, nyugodt, kis mennyiségű étkezésekre, a szénsavas italok kerülése mellett!

Idült haspuffadás esetén körültekintő diétára van szükségünk, ki kell zárnunk a problémás ételeket, kerülni a magas rosttartalmú élelmiszereket és a fel nem szívódó szénhidrátokat (pl. a rágógumiban lévő szorbitol).

Az emésztési zavar kezelésére hasnyálmirigy-enzim készítményeket is alkalmazhatunk, az egészséges bélflórát pedig probiotikumok rendszeres használatával stabilizálhatjuk.

Ha mindezt sikerül megvalósítanunk, nem csak a puffadás szűnik meg, hanem egészségi állapotunkban is jelentős javulás várható.

WEBBeteg.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk