Vizsgadrukk és agyserkentés

Mindenki nagy örömére, ismét elérkezett a vizsgaidőszak! Az idő túl kevés, a tananyag túl sok, s az agyi kapacitás és lelkesedés sincs mindig a csúcson. A vizsgák közelednek, mi meg a csodára várunk! Íme, néhány tipp: mit tegyünk, mit együnk, s mit ne? Hogyan tegyünk csodát?

 

Ilyenkor – idő szűkében – feltétlen elsőbbséget élveznek az azonnal és gyorsan felfalható élelmiszerek, függetlenül attól, milyen egészségfaktorral rendelkeznek, hiszen a túlélés a lényeg, az egészséges életmód ráér majd később is. A tévedés abban áll, hogy tudatos táplálkozással épp most lehetne sokat javítani a teljesítményen, koncentráción és kitartáson.

Agyunk optimális működéséhez rengeteg energia (átlagosan napi 110–140 gramm szőlőcukor) szükséges, ilyenkor persze jóval több. Kivételesen el kell fogadnunk a szénhidrátban gazdag étrendet, de csakis jó minőségű, teljes kiőrlési gabonából, mely lassan szívódik fel, egyenletes vércukor- és energiaszintet biztosít, így később éhezünk meg (az evés miatti időkiesés pedig most nagy luxus). Nem véletlenül hívják diákcsemegének az olajos magvakból, mazsolából, asztalt gyümölcsből álló keveréket, melyet néhány müzli szelettel is kiegészíthetünk. A bennük található magnézium nélkülözhetetlen, hiányában fáradékonyság, idegesség alakul ki, E- és B1-vitamintartalmuk pedig segít az agynak a glükóz felhasználásában.

A gyümölcsök hasznos barátai a vizsgázóknak, főként a bogyós gyümölcsök és a banán hatékony komolyabb szellemi igénybevétel esetén. Ne feledkezzünk el a gyümölcs- és zöldséglevek szőlőcukor-tartalmáról sem! Maguk a nyers zöldségek és főzelékfélék is csodát tesznek agysejtjeinkkel.

A tejtermékek B-vitaminjai egyrészt serkentik az agyi ingerület-átvitelt, másrészt segítik a hosszas tanulás és vizsga miatti stressz által felpörgetett agyat lenyugodni az elalváshoz, egy pohár meleg tej mézzel és fahéjjal hamar kisimítja az idegeket.

A hüvelyesek fehérjében, szénhidrátokban, rostokban, vitaminokban, ásványi anyagokban és omega3-zsírsavakban gazdag koktélt jelentenek az agynak, jelentősen megnövelik a koncentrálóképességet.

A halak, különösen a lazac, vagy bármilyen zsíros húsú hal, illetve a halolaj hasonlóan jó hatással bírnak, a bennük lévő esszenciális zsírsavak segítik az agy optimális működését. Az Omega-3 zsírsavak közül az EPA segíti az ingerület átviteli tevékenységét az agy memóriaközpontjában.

Tekintsük át, milyen „doppingszerekre” esküsznek a diákok, melyekből ipari mennyiség fogy a vizsgák előtti hajrában!

  • Szőlőcukor – javítja a felnőttek kognitív funkcióit (tanulás, memória), hatása gyors, de csak rövid ideig (15-60 percig) tart.
  • Csokoládé – serkenti az endorfinok „boldogsághormonok” felszabadulását.
  • Kávé – koffeintartalma nem csupán ébren tart, de egyes vizsgálatok szerint, fokozza bizonyos idegsejtek működését, csökkenti a kognitív funkciók hanyatlását, tehát élénkíti az agyat, emellett serkenti a szívműködést, kb. 1-3 órás időtartamra 5-10%-kal emeli a vérnyomást, gyorsítja a légzést és az anyagcserét is. Nem csökkenti azonban az alvásigényt, tehát nem helyettesíti az alvást! A napi maximum: 300 mg koffein, azaz 2-3 közepesen erős kávé.
  • Tea – teofillin tartalma kevésbé radikális szívpörgető, mint a koffein. Csersavtartalma alacsonyabb a kávénál, ezért érzékenyebb gyomrúak jobban bírják. A zöld tea felszívódása egyenletesebb, hatása hosszabb ideig tart, de napi 8-10 pohárnál ne igyunk többet, mert alvászavarokat, sőt nagyobb mennyiségben máj- és vesekárosodást is okozhat.
  • Energiaitalok – legfőbb összetevőjük a koffein, de sokban van még taurin, ginszeng és guarana is. Növelik a központi idegrendszer vérellátását, mely élénkítő hatást kelt. Cukor, vitamin- és ásványianyag-tartalmuknál fogva, gyorsan pótolják a szervezet energiáját, átmenetileg növelik a teljesítményt. Magas koffeintartalmuk miatt napi 3 doboznál többet ne fogyasszunk belőlük, mert túlzottan emelik a vérnyomást és a pulzust. Vigyázat! Koffein-érzékenyeknél már kisebb mennyiség is heves szívdobogást, remegést, szédülést, hányást, rosszullétet okozhat! Folyadékpótlásra, akárcsak a kávé – vízhajtó hatása miatt – nem alkalmas!

Ne pörgessük túl magunkat, ne bízzuk vizsgánk sikerét a csodaszerekre! A „diákcsemegén” túl, hasonlóan jó segítőnk egy kiadós alvás, óránként egy pohár tiszta víz, s a lassú, mély, megnyugtató légzés, melyről lehetőleg, a vizsgán se feledkezzünk el!

vizsgadrukk.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk