A nyári hőség veszélyei

2001-2005 között a fővárosban évente 1-2 hőhullám volt, az utóbbi 5 évben viszont már évi 3-5. A klímaváltozás, a hőhullámok számának növekedése – statisztikailag kimutatottan – komoly egészségügyi kockázatokkal jár.

2010-ben Budapesten 25,5%-kal, míg országosan 22,2%-kal több halálesetet regisztráltak a hőségriasztások idején. A legmagasabb arányú, 74%-os többlethalálozás június 10-én történt Budapesten, amikor az előző hét csapadékos, hideg időjárása után hirtelen nagy felmelegedés volt.

A napi átlaghőmérséklet 5 °C-os emelkedése:

  • 10%-kal növeli az összes halálozás kockázatát;
  • 12%-kal a szív-érrendszeri halálozás rizikóját;
  • 15%-kal a szívpanaszok és „általános rosszullét” miatti sürgősségi mentőhívások számát.

A hőmérséklet emelkedésével növekszik szervezetünk terhelése. A hőszabályzó képességet az életkor, testsúly, fizikai erőnlét, egészségi állapot, táplálkozás és gyógyszerszedés egyaránt befolyásolja.

Hogyan alkalmazkodjunk a forró napokhoz?

  • Zuhanyozzunk naponta többször langyos vagy hideg vízzel!
  • Töltsünk 1-2 órát légkondicionált helyiségben, vagy használjunk ventillátort!
  • Töltsük sötétített, zárt helyen a déli órákat!
  • Fogyasszunk sok vizet, teát, de jót tesz a paradicsomlé, aludttej, kefir, joghurt és a leves is.
  • Ne igyunk kávét, alkoholt, cukros, szénsavas üdítőt!
  • Szabadban hordjunk széles karimájú kalapot, napszemüveget!
  • Hordjunk világos színű, bő szabású, pamut öltözetet!
  • Használjunk bőrünkre fényvédő krémet!
  • Ne sétáltassunk hőségben csecsemőt, kisgyereket, ők csak az árnyékban tartózkodhatnak!
  • Ne hagyjunk zárt autóban gyermeket, kutyát még rövid időre sem!

ÁNTSZ Országos
Környezetegészségügyi Intézet

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk