Green Gym, azaz „zöld mozgás” – irány a természet!

Az Environmental Science and Technology című lapban publikált kutatásban, 833 felnőtt mozgási szokásait vizsgálták. A szabadtéren és a beltéren sportolók fizikai és mentális állapotának összehasonlítása meglepő eredményeket hozott.

Összességében, a testmozgás szervezetre és közérzetre gyakorolt pozitív hatása manapság egyre közismertebb. Friss kutatások szerint azonban, a szabadtéri sportok további előnyökkel is járnak.

Az eredmények azt mutatták, hogy a természetben mozgók sok szempontból kedvezőbb változásokról számoltak be: erőteljesebbnek, energikusabbnak érezték magukat, ugyanakkor csökkent a feszültségük, szorongásuk és esetleges depressziójuk szintje is. Ráadásul, ez a csoport – elmondása szerint – jobban élvezte a sportolást és sokkal nagyobb hajlandóságot mutatott arra, hogy később is megismételje.

Mindent összevetve, a természet, a szabad tér és levegő nagyobb élvezetet és mentális felfrissülést nyújtott a sportolóknak. Ez pedig fontos információ lehet a „Zöld Mozgásnak” (Green Gym) és „Kék Mozgásnak” (Blue Gym) nevezett irányzatok követőinek, illetve a depresszió és más pszichés zavarok kezelői számára is.

 

Ám az eredmények további, jóval nagyobb és szervezettebb kutatások szükségességét is felvetették, amelyek teljes mértékben elemzik a kültéri mozgás fizikai, mentális és lelki hatásait.

Mivel az európai népesség 75 százaléka városi környezetben él, nagy szükség lenne az olyan programokra, amelyek újra megerősítik a kapcsolatot az ember és a környezet között. A rendszeres szabadtéri mozgás segítségével pedig felvehetjük a harcot a modern életvitel legfőbb veszélyei – az elhízás és depresszió – ellen.

Korábbi, norvég kutatásokból az is kiderült, hogy minél jellemzőbb valakire a szabadidejében végzett mozgás, annál kevésbé valószínű, hogy depresszióba esik. Ezzel szemben azok az emberek, akik nem éltek fizikailag aktív életet, jóval nagyobb arányban számoltak be mentális zavarokról és depresszióról. Érdekes módon, a mozgás intenzitása nem volt közvetlen összefüggésben a depresszió megjelenésével, akik csak könnyű sportot végeztek, ugyanolyan védettséget élveztek, mint az intenzívebben edzők. Az viszont a kutatás egyértelmű tanulsága volt, hogy a fizikai munkakörhöz tartozó mozgás nem bizonyult védőfaktornak a szorongással szemben.

Valóban rendkívül szerencsés, ha valaki a természetben tud sportolni, de amennyiben ez nehezen megoldható, már azzal is hatalmas lépést teszünk az egészségünkért és a mentális, pszichés jólétünkért, ha otthon vagy egy fitneszközpontban mozgunk. Ez utóbbi előnye, hogy a közösség újabb erőt és motivációt adhat, valamint a szociális kapcsolatokat is erősítheti. A lényeg a rendszerességben keresendő!

dr. Bányai Tamás
sportorvos
www.oxygenmedical.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk