Fognyűvők

Fogaink egészségének megőrzésére egyáltalán nem kell vagyonokat költenünk, ám utólagos javításukra, pótlásukra annál inkább. A magyar lakosság többsége azonban, mégsem mossa fogait rendszeresen, illetve a fogmosások átlagos időtartama nem éri el még minimum felét sem. Pedig némi odafigyeléssel, akár egy családi nyaralás összege is megspórolható az éves fogászati ellátáson.

Hazánkban az emberek többsége nem engedheti meg magának, hogy fogaira jelentős összegeket fordítson, ezért a legtöbben az ingyenes fogászati ellátást veszik igénybe. Természetesen ott sem minden ingyenes csak a foghúzás és az amalgánnal való tömés, ám a hiányos fogsor kényelmetlen és ínyvérzéshez, ínybetegségekhez vezethet, míg az amalgán esztétikai szempontból sem megfelelő.

Aki egészséges fogakat szeretne, annak elég, ha csak néhány dolgot másképp csinál, mint eddig.

– Kerüljük a szélsőséges hőmérséklet-változásokat! Egy jégkocka elszopogatása mikroszkópikus repedéseket okozhat a fogzománc felszínén, ami egyre súlyosabb fogászati problémákhoz vezethet. Hasonló a helyzet a télen elfogyasztott forró teával vagy forralt borral.

 
 

– A fogakra ható nagy nyomás akár fogtöréshez is vezethet! Kerüljük a barack és a szilvamagok rágcsálását, sőt a pattogatott kukorica magvainak rágása sem javallott.

– Fogaink „nem rendeltetésszerű” használata ugyancsak fogromboló hatást fejt ki. Nem tanácsos fogainkat sörnyitásra, címkék letépésére, dió és pisztácia felbontására használni, ugyanis ilyen és hasonló tevékenységek során a fogak kicsorbulhatnak, eltörhetnek.

– Fogaink legnagyobb ellensége a fogszuvasodás. Kialakulásának leggyakoribb oka a savas ételek-italok fogyasztása és a napi folyadékszükséglet cukros üdítőkkel való fedezése. A szájban található baktériumok lebontják a cukrot, glukózt, fruktózt, stb. A lebontás során a baktériumok savat termelnek, ami károsítja a fogfelszínt, tehát az egész napos folyadékpótlásra gyakorlatilag egyik cukrot tartalmazó üdítőital sem használható, káros mellékhatások nélkül – a hízásról nem is beszélve.

– A hideg-meleg és a mechanikai hatások kerülése mellett, a naponta legalább kétszeri fogmosás a legbiztosabb módszer az egészséges fogak megőrzésére, azonban kizárólag a rendszeresség és a megfelelő ideig tartó, alapos fogmosás lehet hatékony. Egy-egy alkalommal legalább 3 percig – ideális esetben 5 percig – szükséges fogat mosni a megfelelő tisztítóhatás eléréséhez. A monotonitás következtében az emberek gyakran elveszítik időérzéküket, így 1 percnyi fogmosás után már nehéz megállapítani, hogy mennyi ideje folyik a tevékenység, ezért érdemes egy órát elhelyezni a fürdőszobában, ami segíthet a kellő ideig történő fogmosásban.

 

– Vannak olyan helyek, ahova a fogkefe sörtéi nem érnek el, ezért fogmosás után a fogselyem használata is javasolt. Aki tapasztalatlan a fogselyem használatában, annak a fogorvosok inkább fogköztisztító kefék, szájzuhany és szájöblítők használatát ajánlják, mivel a fogselyem nem megfelelő használata még ínysérüléseket is okozhat.

Dr. Csillag Zsolt, fogszakorvos
Dental Concept
orvostkeresek.hu

Share
 
   
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk