Miért leszünk kövérek?

Hogyan váljunk
újra karcsúvá?

Optimális esetben megfelelő vegyes – például mediterrán – táplálkozással egy felnőtt nő energiaszükséglete 1700–1900 kcal/nap, a férfié pedig 1900–2200 kcal/nap – napi 10 ezer lépésnyi mozgásmennyiség teljesítése esetén, kb. 40 éves korig. 40 év felett azonban, ha nem növeljük a mozgás mennyiségét, anyagcserénk lassulása miatt, még fenti optimális táplálkozás esetén is – a statisztikák szerint – évi 1kg-ot hízhatunk. Kevesen vagyunk azonban, akik a fenti optimumot tartjuk – ki a kalória-bevitelben, ki pedig a mozgásban.

Jön tehát az elhízás, ami nem más, mint a testzsír mennyiségének megnövekedése, a hozzá társuló zsírmentes testtömeg és a víz mennyiségének emelkedésével együtt. Az egészséges egyensúlyban lévő szervezet kétféleképpen szabályozza a testsúlyt: az étvágy és a testzsír szabályozása révén. Főként akkor sérül az étvágyat szabályozó mechanizmusunk, ha a túlzott ízesítés (a mesterségesen felfokozott ízek) és az élettel együtt járó stressz kombinálódik.

A kutatások azt mutatják, hogy a túlsúlyos szervezet sejtszinten lejátszódó biokémiai folyamatai nem működnek megfelelő intenzitással, vagyis a szervezetnek kevesebb energia áll rendelkezésére, mint amennyire szüksége lenne. Ezért csak azokat az életfontosságú folyamatokat végzi, melyek nélkül komolyan károsodna szervezetünk. A túlsúlyos szervezet elhanyagolja a zsír elégetését, inkább elraktározza azt, ugyanakkor a sovány testszövet építését is kevésbé jól végzi, ami testmozgás hiányában csak rosszabbodik.

Miért nem működnek a szokásos diéták? Mi történik olyankor, ha valaki különböző diétákat próbál ki, például fehérjeitalokat iszik, vagy ha 1000 kcal/nap alá csökkenti a kalóriafogyasztását? A diéta nem növeli a sejtek energiáját. A túlsúlyos szervezet nem tudja a nagyobb energiát igénylő folyamatot elvégezni, ezért egy kisebb energiát igénylő folyamattal a szervezetnek hasznos fehérjékhez nyúl, azt kezdi elfogyasztani. A lecsökkent anyagcsere-sebesség miatt, szervezetünk a fogyókúrák során rossz irányba – az izomszövet kárára – a magasabb zsírtömegre strukturálódik át.

A megoldás:

  1. Több természetes táplálék fogyasztása, több mozgással kombinálva.
  2. A stressz megfelelő kezelése.
  3. Olyan étrend-kiegészítők, gyógytermékek és gyógynövények fogyasztása, melyek hatnak a testzsír szabályozására, és növelik a sejtek energiáját. Ezek jól ismert komponensek, melyek szerepelnek a magyar és az EU-s ajánlásokban, és széles körben kaphatók.

Forradalmian új megközelítést ad ebben az irányba egy magyar interdiszciplináris tudós csoport új találmánya, mely bizonyos ehető magvak csíra kivonatait is tartalmazza, növelve a sejtek energia szintjét, egyben elősegítve a testtömeg-kontrollt.

c. prof. Dr. Dörnyei József
a kémiai tudományok kandidátusa
MTA kt. tag

Dr. Dörnyei Olga
Schönbergi Klinika
belgyógyász gyakorló-orvos

 
 
     
 
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk