Stressz
és emésztés

 

Egyes felmérések szerint a magyarok 15%-a szenved székrekedésben. Közülük 41%-ot különösen súlyosan és tartósan érint a probléma, melynek egyik legfőbb kiváltó oka a stressz. A hajszolt életet élőknél összességében sokkal gyakrabban fordulnak elő emésztési panaszok, mint a manapság kisebbséghez tartozó, nyugodt életvitelt folytatóknál. Állapotunkon a hashajtók mellett (vagy helyett) sokat javíthatunk körültekintő, rostdús étrenddel, rendszeres testmozgással és speciális lazító gyakorlatokkal.

Az emberi agy és az emésztőrendszer – az idegpályákon keresztül – szoros kapcsolatban áll egymással, így a bélrendszer igen érzékenyen reagál a stressz, a túlhajszoltság vagy a különböző kellemetlenségek által kiváltott lelki megterhelésre. A folyamat hátterében a stressz-hormonok állnak, melyek – a jól ismert stressz-reakció részeként – fokozzák a szív- és érrendszer teljesítőképességét, egyidejűleg azonban csökkentik az emésztőrendszer működését. Emiatt a bélrendszer izmainak működési aktivitása lelassul, így székrekedés, népies nyelven szorulás alakulhat ki.

A problémát tovább súlyosbítja, hogy stresszhelyzetben és időszűkében gyakran nem veszünk tudomást a természetes székelési ingerről, vagy akár el is fojtjuk azt. Ha az ember hozzászoktatja magát ehhez, akkor a székelési inger egyre gyengül, a belekben hosszabb időt töltő széklet pedig egyre sűrűbbé, keményebbé válik, ez fájdalmassá teheti a következő székletürítést, ami még inkább elriaszt, elveszi kedvünket attól, hogy rendszeresen látogassuk a wc-t.

A renyhe bélműködés, a rossz emésztés jellegzetes tünetei: a kemény has, a felfúvódás és a telítettségérzet. A Boehringer Ingelheim cég támogatásával végzett, 2870 német, brit, egyesült államokbeli, francia, olasz, brazil és dél-koreai bevonásával készült nemzetközi felmérésből az derült ki, hogy a problémában érintettek legtöbbje számára fenti tüneteken túlmenően, jóval nagyobb lelki és fizikai megterhelést jelentenek e panaszok. A krónikus székrekedésben szenvedő válaszadók gyakori fáradtságra és kimerültségre panaszkodtak, amitől teljesítőképességük is csökkent. Sokaknak nehezére esnek még az olyan egyszerű mindennapi tevékenységek is, mint a letérdelés, lehajolás, nehéz tárgyak felemelése vagy akár a séta, így igen visszafogottan nyilatkoztak az életörömöt és az általános egészségi állapotot firtató kérdésekre. A tanulmány leszögezte, hogy a rendszertelen emésztésnek közvetlen hatása van a közérzetre, és jelentősen rontja az életminőséget.

Az emésztés újbóli lendületbe hozása érdekében érdemes nyugodt pontokat beiktatni mindennapjainkba, sportolás vagy lazító gyakorlatok formájában a mindennapi stressz leküzdése érdekében. Az alábbi rövid gyakorlatsor elvégzésével nemcsak a stresszt csökkenthetjük, de emésztésünket is serkenthetjük:

  1. Ereszkedjünk térdre, és két karjainkat az ég felé nyújtva, 10-szer feszítsük meg, majd lazítsuk el izmainkat!
  2. Üljünk le a földre törökülésben úgy, hogy alsó talpéleinket összeérintjük, míg a felsőket megpróbáljuk minél szélesebbre nyitni! Lélegezzünk mélyen legalább 10-szer!
  3. Feküdjünk hasra, és karjainkkal nyomjuk fel felsőtestünket, miközben összezárt lábaink továbbra is a talajhoz simulnak, majd ereszkedjünk vissza hasunkra! Ismételjük meg a gyakorlatot 10-szer!
  4. Ereszkedjünk bal lábunkkal féltérdre, ökölbe szorított kezeinket nyújtsuk fölfelé! Karjainkat húzzuk be a derekunk mellé, majd nyújtsuk előre vállmagasságban úgy, hogy kézfejünk lefelé nézzen! A gyakorlatot 10-szer végezzük el!

A probléma megoldásához esetenként (!) a bélrendszer természetes mozgását serkentő szereket, gyógynövényeket és teákat is igénybe vehetünk.

forrás: Boehringer Ingelheim

 
 
     
 
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk