Érzelmi intelligencia

 

Az EQ, vagyis az Érzelmi Intelligencia (Emotional Intelligence Quotient) azt mutatja meg, hogy az átlaghoz képest, mennyire vagyunk jártasak érzelmeink felismerése, kezelése, céljaink kitűzése és értük való küzdés, az empátia (vagyis mások érzelmeinek felismerése), valamint a kommunikáció, a kapcsolatteremtés és a konfliktuskeresés terén. Az utóbbi időben ez az érték egyre nagyobb szerepet kap az emberek képességeinek és készségeinek megítélésében.

A hangulat és a viselkedés kontrollálása alapvető fontosságú a stresszes, bonyolult szituációkban. Genetikai kódok és a szocializációs folyamat során megszerzett tapasztalatok révén fejlődő, az iskolarendszerben „kigyúrt” intelligenciánk (IQ) segít az akadályok leküzdésében, egyre bonyolultabb feladatok megoldására tesz képessé, azonban jottányit sem kerülünk közelebb elérni vágyott céljainkhoz, az elismertséghez, a megelégedettséghez, belső harmóniához, az igazi sikerhez.

Tanulmányok sorozata bizonyítja, hogy a legfényesebb intellektusú emberek gyakran sem az üzleti életben, sem a magánéletben nem sikeresek. A bizalom, az együttműködési készség, a munkatársakhoz és magához a munkához való hozzáállás, a változási hajlandóság - mint sikerességet meghatározó tényezők - erősen az emberi érzelmekben gyökereznek. Az IQ az iskolában szerzett jegyeinkkel mutat erős korrelációt, ám a hatékony munkateljesítménynek mindössze 6%-ban meghatározója. ugyanakkor az érzelmi intelligencia legalább 27%-ban járul hozzá sikerességünkhöz.

Az érzelmileg intelligens emberek tíz szokása:

  1. Saját érzéseiket fejezik ki, és nem embereket vagy helyzeteket jellemeznek, bírálnak – pl. „Te egy érzéketlen bunkó vagy!” helyett: „Szomorú vagyok, el vagyok keseredve.” –„Úgy vezetsz, mint egy őrült!” helyett: „Nagyon félek!"
  2. Különbséget tesznek a gondolat és az érzés között – pl. gondolat: „Úgy érzem magam, mint egy…” –„Az az érzésem, mintha…” érzés: „…(érzést kifejező szó) vagyok”.
  3. Felelősséget vállalnak saját érzéseikért – pl. „Úgy viselkedsz, hogy folyton féltékennyé teszel” helyett: „Féltékeny vagyok”.
  4. Saját érzéseiket felhasználják a döntéshozatalkor – pl. „Hogyan fogom érezni magam, ha ezt teszem/nem teszem?”.
  5. Kimutatják, hogy tiszteletben tartják mások érzéseit pl. azt kérdezik: „Hogy fogod érezni magad, ha én ezt teszem/nem teszem
  6. A harag, a düh bénító érzését helyettesítik, azaz képesek átalakítani a változtatás energiát adó vágyával a helyzet produktív megoldása érdekében.
  7. Empátiát, megértést és elfogadást mutatnak mások érzései iránt.
  8. Gyakorolják, hogyan lehet a negatív érzésekből pozitív értékeket teremteni pl.: azt kérdezik maguktól: „Mit is érzek én most?” - „Mit szeretnék érezni e helyett?” majd: „Mit tehetnék azért, hogy jobban érezzem magam?"
  9. Nem utasítanak, ellenőriznek, kritizálnak, ítélnek meg, illetve oktatnak ki másokat, mert felismerik, hogy nem lehet jó érzés ilyen viselkedésben „részesülni”.
  10. Elkerülik azokat az embereket, akik csökkentik önbecsülésüket, vagy nem tisztelik érzéseiket Magas EQ-val rendelkező emberek társaságát keresik.

Kutatási eredmények alátámasztják, hogy életünknek szinte minden területén fontosabb szerepet játszik az emocionális intelligencia, mint az intellektuális intelligencia. Többnyire nem az bánt minket, ami történik velünk, hanem az, ahogy fogadjuk és magunkban lefordítjuk a történést. Viszont az ember egyik legnagyobb hatalma, hogy megválaszthatja válaszát. Érzelmeink menedzselésében tehát nem az IQ segít, hanem érzelmi intelligenciánk, amennyiben képesek vagyunk felelősséget vállalni saját hangulatunkért, s nem vádolni másokat vagy eseményeket érte. Így tényleges viselkedésünk, reakciónk az érzéseink felismeréséből származó, és értékeink alapján meghozott tudatos választás következménye lesz.

Forrás: Zerorisk Hr. Inc. összefoglaló tanulmány, grow.hu

 
 
     
 
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk