Gyermekeinknek is kell az Omega-3!

 

Az elmúlt években végzett vizsgálatok kimutatták, hogy az Omega-3 zsírsavak egyes csoportjai fontos szerepet játszanak az idegrendszer embrionális fejlődésében, illetve a gyermekek memoriter, kognitív és magatartás funkcióinak fejlődésében. Mivel a szervezet képtelen ezek szintézisére, és átalakításuk sem történik hatékonyan, táplálék útján való bevitelük nélkülözhetetlen.

Az omega-3 csoport tagjai az ALA-alfa linolénsav, az EPA-eikozapentaénsav és a DHA-dokozahexaénsav. Agyunk több mint 50%-a zsírokból épül fel, ebből 30%-nyi az esszenciális zsírsavakhoz tartozó DHA. A növényi eredetű zsírsavakat a sejtmembránok nem veszik fel, míg az állati eredetű DHA-t igen. Az anyatejben is magas a DHA-koncentráció, ami nagyon fontos a csecsemő idegrendszerének és szemretinájának fejlődése szempontjából.

Kognitív képességeinket, memóriánkat nemcsak neuronjaink száma határozza meg, hanem összeköttetésük bonyolultsága, az ingerület-átvitel gyorsasága és hatékonysága. A Neuron című folyóiratban megjelent tanulmány szerint, azon gyermekeknél, akik EPA/DHA pótlást kaptak, a neuronhálózatok növekedése mérhetően többszöröse volt a korcsoport más tagjaihoz képest. A gyermekek agyának intenzív fejlődési időszakában (kb. 14 éves korig), rendkívül fontos mindkét ?-3 molekula napi, megfelelő mennyiségű bevitele. A tengeri halak ehhez bőséges forrást biztosítanak, azonban hazánkban a javasolt heti 200-300 grammnak csupán egy nyolcadát fogyasztjuk el.

Az egyik legjelentősebb vizsgálat a 2005-ben végzett Oxford-Durham Study volt, melyben 117 gyermek (5-12 éves) három hónapon keresztül 1:4 arányban ?-3/ ?-6 étrend-kiegészítőt kapott. A vizsgálathoz mozgás koordinációs, tanulási (pl. dyslexiás), viselkedési (pl. hyperaktív) és pszichoszociális zavarral küzdő gyerekeket válogattak, s előzetesen felmérték a gyermekek manuális képességeit, labdaérzékét, a statikus és dinamikus egyensúly, az olvasási és helyesírási képesség, valamint a viselkedés zavaraikat.

A három hónapos kúra hatására jelentős javulást tapasztaltak az olvasás, a helyesírás és a viselkedési zavarok területén. A gyerekek 3-szor gyorsabban fejlődtek az olvasásban, és 2-szer gyorsabban a helyesírásban, a kontrollcsoporthoz képest. (Forrásanyagok a szerkesztőségben)

Dr. Kristóf Margit
gyermeksebész szakorvos

 
 
     
 
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk