Vissza a mókuskerékbe?

 

Az egész éves munka, rohanás és stressz után legtöbben az 1-2 hetes nyaralás alatt próbálják visszaszerezni életerejüket, növelni munkabírásukat. Előfordul, hogy mégis fáradtan, vagy csalódottan térnek vissza a munkába, s nem éreznek magukban erőt, lendületet az újabb egész éves hajtáshoz. Mit tehetünk, ha így jártunk?

Első teendő, hogy levonjuk a tanulságokat.

Jól választottuk-e meg szabadságunk eltöltésének helyét, idejét, módját? Nem árt, ha rendelkezünk némi önismerettel. Gondoljunk bele, mennyi mindentől kímélhetjük meg magunkat, ha legalább saját magunk ismerete nem okoz gondot.

Ami az egyik embernek öröm, kikapcsolódás, az a másiknak esetleg kellemetlenség, feszültség forrása. Érdemes tehát előre tisztáznunk a következőket. Társaságban, családdal vagy egyedül tudunk pihenni? Kalandot keresünk vagy pihenést? Forró tengerparton szeretünk-e feküdni vagy a hűvösebb hegyekben túrázni? Idegen tájra vágyunk, vagy itthon tudunk igazán kikapcsolódni? Elképzelhető ugyanis, hogy a tökéletes kikapcsolódást éppen a saját nyugodt otthonunkban eltöltött napok adják. A rohanással és stresszel terhelt hétköznapok után a nyaralás alatt vegyük észre az élet apró örömeit. Több időt tölthet együtt a család, bepótolhatjuk az elmaradt beszélgetéseket, remek kirándulásokat tehetünk a környéken, barátokkal akár egy kellemes esti szalonnasütés mellett is kikapcsolódhatunk.

Ne vállaljunk be olyat, ami már a szervezés alatt szorongással tölt el! A szabadság rólunk szól, nekünk kell megfelelnie, nem a külső elvárásoknak. Ebbe még az is belefér, hogy egyszerűen nem utazunk sehova, csak éppen próbálunk magunkra és egymásra jobban oda figyelni.

Sokan tapasztaljuk, hogy még szabadság alatt sem sikerül teljesen kikapcsolódnunk, hiszen problémáink jönnek velünk, és gondolatainknak nem könnyű megálljt parancsolni. Bosszankodunk, hogy miért agyalunk még akkor is, amikor épp a tájban kéne gyönyörködni, s ettől még idegesebbek leszünk. Ez az ördögi kör pedig még frusztráltabbá tesz minket. Mi hát a megoldás?

Egész éven át tennünk kell azért, hogy tehermentesítsük a hétköznapjainkat, rendszeresen csökkentsük a feszültséget, a fáradtságot, így a nyaralásra már kevesebb jut belőle, s jobban tudunk az új élményeknek örülni, ahelyett, hogy a „túlélésre” koncentrálnánk.

Azzal, ha nem vállalunk többet, mint amennyit elbírunk, megelőzhetjük, hogy a feszültség, a szorongás betegség képében is jelentkezzen. A munkahelyi stresszt és a magánéleti problémákat gyakran nem lehet elkerülni, de megtanulhatjuk kezelni, s úgy már nem olyan ijesztőek. Nyugtatók szedésénél eredményesebb, ha választunk magunknak egy olyan módszert, mely megtanít az önmagunkra figyelésre és a rendszerességre. Lehet ez akár autogén tréning, jóga, meditáció, agykontroll, vagy bármilyen, számunkra elfogadható módszer, amely nemcsak nyaralásunkat, de hétköznapjainkat is élhetővé és élvezhetővé teszi.

dr. Kocsi Anikó
az Oxygen Medical Központ pszichoterapeutája
www.orvostkeresek.hu

 
 
     
 
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk