| |
 |
|
Együnk és fogyjunk!
Naphosszat a kalóriákat számolgatjuk, a hizlaló ételekre rá sem nézünk, zsírpárnáink mégsem hajlandóak megválni tőlünk. Nézzük, melyek azok a hozzávalók, melyekkel a súlycsökkenés biztosan elérhető.
|
Meglepő eredményre jutottak a Framingham Nutrition Studies kutatói: úgy találták, hogy azoknak a nőknek, akik naponta 400 kalóriával kevesebbet esznek, 2,5-szer nagyobb esélyük van a hasi területen jelentkező (alma-típusú) elhízásra, mint az ennél többet táplálkozó társaiknak. A jelenség oka, hogy a kevesebbet evők nem csak kalóriából, hanem létfontosságú tápanyagokból is kevesebbet fogyasztottak. A minőség elve - a mennyiséggel szemben - ez esetben is igazolódni látszik. A megoldás kulcsa tehát nem a kalóriák csökkentése, hanem a megfelelően összeállított étrend.
|
|
 |
A Copenhagen University Hospital orvosai által végzett kutatás során a résztvevő hölgyek sikeresen szabadultak meg a hasi területen, a derék vonalában kialakult zsírpárnáktól, amennyiben a finomított gabona és cukor termékek helyett természetes formában, gyümölcsök és zöldségek fogyasztásával fedezték a szükséges szénhidrát mennyiséget. A gyümölcsök és zöldségek - magas rosttartalmuk által - sokáig biztosítják a telítettség érzését, többek között a sárgarépa, a sárgadinnye és az őszibarack kiváló béta-karotin források; a narancs és a kivi gazdag C-vitaminban, ami szintén elősegíti a fogyást. A biztos siker érdekében részesítsük előnyben a zöldségeket, dobozos, hőkezelt gyümölcslevek helyett pedig természetes formában fogyasszunk gyümölcsöket.
A kutatási eredmények azt is bizonyítják, hogy az alacsony szelén-szint ugyancsak hozzájárul a hasi területen jelentkező elhízáshoz. A megfelelő mennyiség biztosítása valójában nem egyszerű feladat, hiszen az egyes növények szeléntartalma értékben függ termesztési helyüktől, a föld szeléntartalmától. Szükség esetén kiegészítő készítményekkel is elősegíthetjük a pótlást.
Fehérjék fogyasztásával telítettség-érzetet érhetünk el, s energiával töltődünk fel. A túlzott bevitel azonban nagymértékben megterheli a vese kiválasztó működését, s kalciumveszteséget okozhat. Törekedjünk rá, hogy a napi kalória mennyiség 25%-át fedezzük fehérjék fogyasztásával, előnyben részesítve a zsírszegény joghurt, tej, hal és szárnyas ételeket.
A mérsékelt borfogyasztás egészségvédő szerepét számos kutatási eredmény támasztja alá. Jó hír, hogy e nedűről a fogyni vágyóknak sem kell lemondaniuk, ugyanis vizsgálatok szerint a középkorú hölgyek körében megjelenő plusz kilók ellen egy-egy pohár - havonta maximum 20 pohár - vörös-, vagy fehérbor jobban véd, mint annak teljes mellőzése. (Az ennél nagyobb mennyiség azonban már hízáshoz vezet.)
Ételeink megválasztása mellett, az elkészítés módja ugyancsak fontos. Részesítsük előnyben a telítetlen zsírsavakat: az olívaolaj, vagy az omega-3 zsírsavban gazdag tengeri halak fogyasztásával nem csak vonalaink karcsúságát, de szívünk egészségét is megőrizhetjük.
Az American Journal of Clinical Nutrition folyóiratban közzétett tanulmányban a kutatók egy új diéta, a Volumetrics eredményességéről számolnak be. Tapasztalataik szerint a jóllakottság érzése nem a bevitt kalória mennyiségétől, hanem az elfogyasztott táplálék mennyiségétől függ. A Volumetrics éppen ezért a zsír és a szénhidrátok visszaszorításával, lédús gyümölcsök, zöldségek, levesek, és sok ásványvíz fogyasztásával biztosítja a telítettség érzését.
Az egy éven át tartó vizsgálatban 98 túlsúlyos hölgy vett részt, kép csoportra osztva. Az egyik csoport alacsony zsírtartalmú diétát kapott, a másik ezen kívül rendszeresen fogyasztott gyümölcsöt, zöldséget, és leveseket is. Emellett foglalkoztak a hízáshoz vezető viselkedési problémákkal, a stressz és érzelmi bajok levezetése céljából szokásos nassolás, mértéktelen evés kérdésével is. Testmozgásukhoz pedig lépésszámlálót kaptak azzal a feladattal, hogy fokozatosan növeljék a megtett távot, míg el nem érik a naponta rendszeres 10 000 lépést.
A vizsgálat végére minden résztvevő veszített testsúlyából. Annak ellenére, hogy a Volumetrics csoport tagjai 25%-kal többet ettek, a súlycsökkenés mértéke náluk átlagosan 8 kg volt, míg a másik csoportban csupán 6 kg. Ennek vélhető oka, hogy az első csoport tagjait nem feszélyezte az elfogyasztható étel mennyisége, bátran ettek, ám az alacsony zsírtartalomnak köszönhetően mégsem híztak, sőt tovább fogytak. A tartós fogyást tehát állandó éhségérzet nélkül is elérhető.
Dr. Babai László
a Budai Allergiaközpont igazgatója
orvostkeresek.hu

|
|