Aqua fitness

Az aqua fitness kifejezés Amerikából jutott el hozzánk, mi nyugodtan nevezhetjük vízi tornának is, talán kitalálója, a Vietnámban szolgált sérült katona nem haragszik meg érte. Népszerűségét talán annak köszönheti, hogy se az életkor, se a nem, se a testsúly nem akadály, sőt úszni sem kell tudni hozzá.

Sokszor elismételt tétel, hogy a mozgás az élet, testmozgás nélkül teljesen lehetetlen egészségünk fenntartása. A vízben végzett mozgás plusz előnyöket is rejt magában, ami többek között a víz felhajtó erejének köszönhető. A víz sűrűbb ugyanis a levegőnél, ez komolyabb munkára készteti izmainkat, a gyakorlatoknál használatos segédeszközök pedig fokozzák a hatást. Az amúgy pillekönnyű szivacs-súlyzó vízzel telítődve keményen megdolgoztatja az izmokat, a víz felhajtó hatása miatt ennek ellenére mégsem érezzük megterhelőnek. A vízinudli nem szívja magába a vizet, de le kell küzdeni vele a sűrűbb közeg ellenállását valahogy úgy, mint amikor egy lezárt, de üres műanyag flakont próbálunk víz alá nyomni. Már kaphatók derékra, bokára erősíthető, különböző anyagból készült segédeszközök, de mindegyik lényege, hogy nagyobb erőkifejtésre késztessék használójukat.

A gyógytornászok egyéni vagy csoportos terápiaként széleskörben, eredményesen alkalmazzák a vízi tornát. Több fürdőben benne foglaltatik az alapszolgáltatásban, nem kell tehát külön fizetni a részvételért.

Gyógyászati, illetve rehabilitációs alkalmazásáról általánosságban elmondható, hogy a vízben végzett bármilyen tevékenység fokozza a szervezet kiválasztó működését, emiatt javul például a vénás visszaáramlás is, ami jótékony hatású a visszeres lábakra.

Nem elhanyagolható szempont, hogy mindez testsúlyterhelés nélkül történik, hiszen - a felhajtó erőnek köszönhetően - a testsúly nem nehezedik a végtagokra, a csípő, a térd és a boka ízületeire, sőt a gerinc terhelése is csökken. A porckopásban szenvedők mozgását is megkönnyíti, de segít a baleseti és egyéb sérülések utáni rehabilitációban is.

Kiváló tartásjavító, segíti a mozgáskoordinációt és az egyensúly megtartását. Fejleszti az állóképességet, bizonyos mozgásszervi és belgyógyászati problémák leküzdésében is alkalmazható kiegészítő terápiaként. Már szó esett a fokozott izommunkáról, így hát nem meglepő még egy fontos hatása: remek segítség túlsúlyosoknak a fogyásban.

Ami a szárazföldi mozgásra érvényes, az a vízben is betartandó. Fontos a bemelegítés, a test teljes átmozgatása. Szakképzett tornászok, gyógytornászok irányítják és mutatják be a gyakorlatokat. A feladatok bemelegítéssel – járással, taposással, lábemeléssel, vízben futással – kezdődnek, de nem marad ki a has- és hátizom megmozgatása sem. A gyakorlatoknál fokozhatjuk az intenzitást, vagy az izmok erősítésére is helyezhetjük a hangsúlyt. Idősebbeknél egyaránt fontos a hajlékonyság fokozása, az izomerő fenntartása, az egyensúlyozó képesség fejlesztése, illetve a szív- és a vérkeringési rendszer edzése.

Nem elhanyagolandó szempont a vízi torna kitűnő stresszoldó hatása. Mégis alig-alig látni férfiakat a medencében a vízi torna hívei között. Minderre csupán a nőknek lenne szükségük? Nem hiszem, hogy a „teremtés koronái” kevésbé bátrak és vállalkozó szelleműek lennénk. Lehet, hogy minden férfinek remek az erőnléte, egyáltalán nincsenek túlsúly problémái, tökéletes a keringése, jó a szíve, pszichés panaszokról még hírből sem hallott, és a stressz ismeretlen fogalom az életében? Ha mégsem így lenne, uraim, irány a víz!

Veres Mária
gyógytornász, Korkontroll szakértő
www.korkontroll.hu

 
 
     
 
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk