Álmodj normális vérnyomást!

Rohanó országban élünk, ez Magyarország, a „Rohanország"! A felnőttek több mint fele magas vérnyomású, de erről a betegek legalább felének fogalma sincs.

A betegek feléről nem tudnak, az ismertek felét kezelik gyógyszerrel is, de csak a kezeltek felének állították be pontosan a vérnyomását.

Ezek bizony nagyon rossz adatok, kérdés, vajon tudunk-e ezen változtatni?

 

Rohanországban az bizonyos, hogy Európa nyugati feléhez képest a férfiak várhatóan 7, a nők 5 évvel élnek rövidebb ideig. 1920-ban 41 % volt annak a valószínűsége, hogy egy 35 éves férfi már 65 éves kora előtt meghaljon, a múlt század közepén ez a mutató sokkal kedvezőbb volt, a fiatal-középkorú férfiaknak „csak” 21%-a halt meg idejekorán, míg 1996-ban - 39%-os adattal - ismét „feltornáztuk magunkat” a 80 évvel korábbi szintre.

A halálozás több, mint feléért a szív- és érrendszeri betegségek, tehát például a szívinfarktus, a szélütés felel. Mit is jelent ez? Rohanország megszabadul a legértékesebb fiatal-középkorú népességétől! Megszabadul a kiművelt emberfőktől, azoktól akiknek a szakma a kisujjában van, a fejlesztéseket kiagyaló mérnököktől, a nebulókat nagyszerűen nevelő tanáremberektől, az éjszaka vakon is látó gátőröktől. Sok szülő nem nevelheti fel gyermekét, fiatalon megrokkan, vagy meghal.

Ha Rohanországban a felnőttek 55%-a magas vérnyomás beteg (140/90 Hgmm határérték felett), logikus a kérdés: milyen esélyünk van a hypertonia elkerülésére? A magas vérnyomás betegségnek számos hajlamosító tényezője van, ezeket mindenki felismerheti, sőt „gyógyíthatja” is saját magán. Mik is ezek? A legfőbb rossz a túlzott sófogyasztás, a túlzott alkoholizálás, az elhízás és a mozgásszegény életmód.

Manapság felgyorsult tempóban élünk, „rohanunk”, de ez nem jelent szaladgálást a szó valódi értelmében. Lelkileg nyomás alatt élünk, meg kell felelnünk munkahelyünkön a főnökeinknek, otthon a családunknak. Túlmunkát vállalunk, nem marad időnk regenerálódni, felfrissülni. Emlékezzünk csak: „nyolc óra munka, nyolc óra pihenés, nyolc óra szórakozás…” kellene, de szórakozás egyáltalán nincs, a pihenésre fordított idő is túl kevés, a többi idő pedig munkával telik el.

Mit jelen a túlzott sófogyasztás? Azt, amikor valaki az ételt megkóstolása előtt már meg is sózta. A tennivaló nem egyéb, mint a sózás mellőzése, hiszen főzéskor, vagy a boltban kapható termékek (kenyér, felvágott, konzerv stb.) elkészítésekor úgyis fölös mennyiségű só került a táplálékba.

Elhízás? A megmérettetéshez elegendő egy centiméterszalag. Ha a haskörfogat a köldök magasságában eléri nőknél a 80, férfiaknál a 94 cm-t, akkor kezdődhet a fogyókúra. Tápanyagtáblázat segítségével az addig megszokottnál kevesebb kalóriát kell enni, de az étkezések száma legyen napi 5-6 alkalom.

Nem alkoholista az, aki naponta megiszik egy pohár bort. A férfiak pohara azonban nem lehet nagyobb, mint 2 dl, a nőké pedig csak 1 (=12,5 g tiszta alkohol). Az alkohol az emberi kultúra része, de fogyasztása csak ebben a dózisban hasznos, felette már mérgező.

Fizikai aktivitás? Naponta 25-30 perc gyors sétára lenne szükség, de kinek van erre ideje? Ehelyett megteszi, ha egy megállóval előbb szállunk le a buszról, vagy lift nélkül gyűrünk le 2 emeletet, a lényeg, hogy szívverésünk percenként elérje a 180 mínusz életkor értéket.

Álomországban az emberek nem ismerik a magas vérnyomást. Békében, egészségben élnek, mértékkel esznek, és a felesleget le is mozogják. Nincsenek ott tizenéves árvák sem, akiknek szüleit a hypertonia szövődményei vitték volna el. Én erről álmodom, s hiszem, tudom, hogy álmom megvalósítható.

 

Nagy Viktor dr.

 

E témáról részletesen olvashat szakértőnk könyvében,
amely a SpringMed Kiadó gondozásában jelent meg.

Kapható a nagyobb könyvesboltokban, egyes patikákban,
valamint megrendelhető a www.springmed.hu honlapon.

 
     
 
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk