Harag, düh, döntésképtelenség

Gyerekkorunktól kezdve gyakran szembesülünk azzal, hogy szeretnénk, akarunk valamit, de nem kapjuk meg, nem tudjuk megcsinálni, vagy egyáltalán nem akarunk megtenni, elviselni valamit, és mégis azt kell tennünk, el kell tűrnünk, hogy megtörténjen velünk. Ahogy egyre nagyobbak leszünk, már nem is annyira a helyzet, inkább a dolgok lelki átélése visel meg: saját tehetetlenségünk tudatosulása a harag, a düh érzését váltja ki.

 
Hasonló a helyzet, amikor hosszú mérlegelés ellenére sem tudunk dönteni.
Vagy azért, mert egyformán vonz mindkét megoldási lehetőség, vagy túl nagy kockázatot látunk a szívünkhöz közelebb álló változatban, de nehezünkre esik a józan észre hallgatni…

Ártó stresszeink közel 90%-a a fentiekhez hasonló helyzetekben ér bennünket. Csodálatra méltó szervezetünk, melynek teherbíró képessége szinte megdöbbentő, ilyen helyzetekben mégis ésszerűtlenül működik: ugyanúgy reagál, mintha közvetlen életveszélybe kerültünk volna, vagy éppen meg akarnánk semmisíteni valakit vagy valamit. Eközben mi csak csendben nyelünk egyet, s érezzük, hogy nemcsak a kezünk szorul ökölbe, hanem minden izmunk megfeszül, de „viselkedünk”.

Kutatók kiszámolták, hogy az egy nap alatt keletkezett stressz-hormonok és -fehérjék spontán lebomlásához egy hét szükséges! Mikor bomoljanak le így a hét további napjain keletkezett hasonló ártalmas anyagok? Nos, ezért betegít a stressz…

Korábban kevesebb pszichés eredetű stressz érte elődeinket, s az ő életükben még több volt az erőkifejtés, testmozgás – gyaloglás, fizikai és házi munka – így a keletkezett stressz-anyagok hamarabb és számukra észrevétlenül bomlottak le.

Mit tehetünk mi, a XXI. században élők a helyzet javítására? Gombokat nyomogatva dolgozunk (a háztartásban is), egyik székből a másikba ülünk, és megvárjuk a liftet vagy a villamost egy emeletnyi lépcsőzés, illetve egy megállónyi gyaloglás helyett.

Mint ezoterikus pszichológus, először inkább a lelki-szellemi lehetőségekről szólok, az önismeretre és az értékek rendjére célozva. Ártó stresszként ugyanis csak az hat ránk, amit mi annak élünk meg. Hányszor döbbenünk meg, amikor mások „piti” dolgokért is felkapják a vizet, s mennyire bánt, ha a többiek nem értik, miért fáj nekünk az, amit ők észre sem vesznek. Nos, ha tudjuk, hogy mire „harapunk”, előzzük meg, kerüljük el, hagyjuk ki inkább életünkből az ilyen helyzeteket. Ha ez lehetetlen, először viszonylag védett helyzetben gyakoroljuk a célszerű megoldást, ami számunkra még elviselhető, megmagyarázva magunknak, hogy mi vállaljuk ezt a helyzetet, a saját döntésünk alapján tesszük, amit teszünk, vagy hosszú távon ez megéri nekünk, illetve, hogy viselkedésünk az önbecsülésünk miatt fontos.

Hadd mondjam ki: akarati döntés meghozatalára igyekszem ilyenkor rábírni a klienseimet, ettől erősödik önbizalmuk, javul életük minősége – már a legkisebb javulás is növeli tűrőképességüket: a spirál így is működik!

Másodszor a testi dolgokról szólok, a táplálkozásról és a tornáról.

Nemcsak a harag és az alkohol (meg a kóla, kávé, ilyen-olyan bogyó…) a rossz tanácsadó, hanem az energiánkat inkább csökkentő, mint növelő, nehezen emészthető vagy rosszkor fogyasztott étel-ital is. Ajánlom tehát a reform-konyhát.

Javaslom továbbá a naponta végzett, erőteljes igénybevétellel járó reggeli tornát, hogy minden nap lebomolhassanak az előző nap keletkezett stressz-hormonok és -fehérjék. Ettől még úszhatunk, teniszezhetünk, kocoghatunk kétszer-háromszor hetente, de tornázni naponta kell, csakúgy, mint fogat mosni.

Harmadikként az idegrendszert gyógyító-erősítő relaxációt, jógát, meditációt, önszuggeszciót ajánlom, mert ezek megelőzik vagy megszűntetik a lelki eredetű testi tüneteket, betegségeket, naponta helyreállítják a lelki békét, a kiegyensúlyozottságot. Külön kiemelem az autogén tréninget, amely nemcsak gyógyít, de meg is előzi a bajokat, segít a személyiségfejlesztésben, sőt a tanulásban, nyelvtanulásban is. Magam több mint 20 éve ismerem, tanítom és gyakorlom ezt a komplex relaxációs technikát, ezért javaslom tiszta szívből a kedves Olvasónak düh, harag és döntésképtelenség esetére is.

Dr. Csíky Antal
Telefon: 06/1-240-0117

 

Az autogén tréningről bővebben olvashat szerzőnk könyvéből, amely kapható a könyvesboltokban
(pl. Elixír, Paradigma),
illetve megrendelhető a szerzőnél.

 
     
 
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk