Gondolatok a táplálkozásról

Ünnepre készülve

 
Az ünnepi készülődés mindig örömmel és várakozással teli időszak, amikor a tervezgetés, az ajándékötletek mellett nagy gondot fordítunk a több napos ünnepi menü összeállítására is.
E kellemes időszakban természetes, hogy – hétköznapi szokásainktól eltérően – nagyobb választékra, különlegesebb ízekre, ínyencségekre vágyunk. Általánosan elfogadott tény, hogy a táplálkozás nemcsak energiát és tápanyagokat szolgáltat a szervezet számára, nemcsak egészségmegőrző funkciója van, hanem fontos örömszerző is. Mégis előfordul, hogy emlékezetünkben nem az örömteli események sora tűnik föl egy ünnep kapcsán, hanem helyette egy kínokkal, kellemetlen panaszokkal járó gyomorrontás vagy epegörcs emlékképe. Szerencsére az emésztőrendszerünk szokásos ünnepi túlterhelése miatti betegségek megelőzhetőek!

Köztudott, hogy az ünnepi lakomák legnépszerűbb, elmaradhatatlan fogásai meglehetősen sok zsiradékot tartalmaznak. Például a Karácsonykor hagyományosan fogyasztott töltött káposzta, de még a rántott hal sem tartozik kifejezetten a sovány ételek közé. Még ha a hal nem is lenne zsíros, de elkészítésekor, a zsiradékban sütés során jelentős zsírtartalommal „gazdagodik”. Ehhez jön még a majonézes krumpli, sőt a zsiradékban szintén gazdag bejgli is. Mentségünkre legyen mondva: egy hagyománytisztelő családban igazán nem könnyű egészségesen táplálkozni, főleg nem a Karácsonyi ünnepek idején, pedig még a finom húslevesről nem is beszéltünk. Ráadásul az ilyenkor szokásos nagyszámú rokoni és baráti látogatás „kötelező” kellékei a zsiradékban és cukorban bővelkedő süteményhegyek, melyeket nem is illik visszautasítani. Így emésztőrendszerünknek még arra sem jut ideje, hogy „kipihenje” magát az ebéd és vacsora megpróbáltatásai között.

Akkor hát mondjunk le a várva várt karácsonyi finomságokról?

Erre senkit sem biztatnék…

Egyik lehetőségünk: igyekezzünk zsírszegényen elkészíteni az ünnepi menüt, például a töltött káposztát, a majonézes burgonyát helyettesítsük resztelt burgonyával, pürével, szedjük le a húsleves tetejéről a zsírt, és így tovább.

Másik lehetőségünk: a mennyiség ésszerűsítése. Ha sikerül megállnunk, hogy másodszor, harmadszor ne vegyünk a finomságokból, máris sokat tettünk egészségünkért. Az okos háziasszony ilyenkor könnyű salátákat, párolt főzelékféléket is készít a családnak, a húsokat nem rántja, hanem süti, párolja, desszertnek gyümölcstálat, „tejszínhabos varázslat” helyett pedig gyümölcsös túrótortát kínál a vendégeknek. Jól teszi, ha magára vállalja a tálalást, az adagolást, hiszen ő ismeri legjobban a családtagok „kapacitását”, így senki nem szedi ki tányérjára a szokásos adag dupláját.

Egyre több szakácskönyvben találjuk meg az egészséges táplálkozás elveinek megfelelő, mégis kitűnő ízű és élvezeti értékű ételek receptjének bőséges választékát.

Harmadik lehetőségként – a családtagok beleegyezésével (!) – ezekből az újdonságokból is összeállíthatjuk az ünnepi menüt. Lehet, hogy ezzel új hagyományokat fogunk teremteni, s ami még jobb, talán néhány egészséges és finom ínyencséggel gazdagítjuk a család kedvenc ételeinek sorát.

Bármilyen módon igyekszünk egészségessé tenni az ünnepi lakomát, a fent javasolt három lehetőség mindegyikére igaz, hogy bánjunk mértékletesen a sóval, az ételek ízét számtalan fűszerrel „megbolondíthatjuk”, ezért értelmetlen és rendkívül egészségtelen az agyonsózott étel, s kiábrándítóan hangzik a „szerelmes a szakácsné” megjegyzés a vendégek szájából…

Ne feledjük, hogy az alkoholos italokból még ilyenkor is megárt a sok. Az aperitif valóban étkezés előtti étvágyjavító – azaz kis adag – legyen, az ételekhez pedig érdemes a férfiembernek jó előre kiválasztania a megfelelő borokat, s abból is csak egy-két (kis) pohárral kínálni a vendégeket az egyes fogások között és után.

Élvezzük teljes mértékben az ünnep hangulatát, az elénk táruló lakomákat, de tartsunk mértéket, hogy – egészségünket megőrizve – az ünnepek elmúltával is jól érezhessük magunkat! Így kívánjunk egymásnak meghitt, békés Karácsonyt és Boldog Új Évet!

Dr. Zajkás Gábor

 
 
     
 
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk