PMS–diéta

A menstruációt megelőző napokban sokan kellemetlen idegrendszeri és egyéb elváltozásokat tapasztalnak. Nem értik hangulatváltozásuk okát, nem tudják, miért lesznek ingerlékenyebbek, mikor semmi különösebb okuk nincs rá.

Vajon miért puffad a hasuk, mikor semmilyen erre hajlamosító ételt nem ettek? Duzzad a lábuk, mellükben feszülést, hátukban időnként fájdalmat éreznek, pedig nem is végeztek megerőltető munkát. A menstruáció bekövetkezésekor panaszaik csökkennek, sőt nyomtalanul el is tűnnek. Normális élettani, avagy kóros folyamatról, esetleg betegségről van szó?

Az orvosi szakirodalomban mindezek a tünetek jól ismertek. A jelenséget menstruáció előtti vagy szaknyelven praemenstruációs szindrómának (PMS) nevezik. Ez a szervezet felkészülése a menstruációra, amely komoly idegrendszeri és hormonális változások következménye.

Mit ajánlanak a táplálkozástudománnyal foglalkozó szakemberek a tünetek mérséklésére?

Megterhelés hatására az agysejtek magnéziumot adnak le. Évtizedek óta ismert, hogy a magnézium idegrendszeri érzékenységet csökkentő, ún. anti-stressz ásványi anyag, ezért a menstruáció előtti szindrómában tapasztalt feszültséget is csökkenti. Magnéziumból a napi szükséglet 350–400 mg, várandós anyáknál pedig 10 mg testsúly kg-ként. A hazai lakosság táplálkozási szokásainak vizsgálata azt igazolta, hogy a nők mintegy 50%-a az ajánlott mennyiségnél jelentősen kevesebbet fogyaszt.

Gazdag magnézium-forrásaink, melyek 100 grammonként a következő mennyiségű magnéziumot tartalmazzák: étkezési búzakorpa (490mg), mandula (360 mg), Diviróma szörp (300 mg), búzacsíra (230 mg), mogyoró ((140 mg), zabpehely (110 mg), teljes őrleményű lisztből készült kenyér (60 mg). 100 g fehér finomlisztből készült kenyérben viszont csak 20 mg magnézium található.

Étrendünk gerincét a magas kálium és magnézium, ugyanakkor alacsony nátrium tartalmú növényi élelmiszerek képezzék! Mellőzzük az állati eredetű zsiradékot, a zsírban gazdag húsokat és húskészítményeket, fogyasszunk helyettük csirkehúst (bőr nélkül) és halat! Korlátozzuk a só fogyasztást, mert a nátriumszegény étrend csökkenti a víz visszatartást a szervezetben. Használjunk esszenciális zsírsavakban gazdag, magas E-vitamin tartalmú napraforgó olajat! Az élvezeti szerek, így a kávé is növeli a feszültséget. Előnyösek azonban a különféle gyógynövényeket tartalmazó készítmények, táplálék kiegészítők, melyek mind a puffadást, mind az általános tüneteket kedvezően befolyásolják.

Prof. Dr. Rigó János

 
     
 
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk