Vitaminok, ásványi anyagok az immunrendszer szolgálatában
3 milliméteres
csirkecombot ebédeltem…

A modern tudomány egyértelműen bebizonyította, hogy megfelelő mennyiségű „mikrotápanyag” fogyasztásával az egészség sokkal könnyebben megőrizhető, és a betegségek nagy része sokkal egyszerűbben megelőzhető. Sőt, a már kialakult betegségek is nagyon jól kezelhetők, akár meg is gyógyíthatók egyszerűen, élelmisze-rekkel.

Szent-Györgyi Albert, aki a C-vitaminnal kapcsoalatos kutatásaiért kapott Nobel-díjat, naponta legalább 1000 mg-ot, azaz a még jelenleg is érvényes 60 mg-os ajánlott napi mennyiség (RDA) 17-szeresét fogyasztotta. Szent-Györgyi Albert szerint a C-vitamint az élelmiszerboltokban kellene árusítani, kilós kiszerelésben a só, a liszt és a cukor mellett, mert egy nagy mennyiségben fogyasztandó alapvető élelmiszerről van szól. A vitamin attól vitamin, hogy a szervezet nem képes előállítani, ezért azt a táplálékkal kell bevinni. A C-vitamin a Földön alig néhány élőlény számára számít vitaminnak, hiszen legtöbbjük szervezete annyit állít elő belőle, amennyi számára szükséges. Így például egy kutya soha nem lesz skorbutos. A kevés kivétel között találjuk a tengerimalacot, a gyümölcsdenevért, a füsti fecskét és az embert.

Mennyi lehet az ember valós napi szükséglete? Elég jó közelítéssel meg tudjuk állapítani, ha megnézzük, mennyit állítanak elő a testükben saját szükségleteik fedezésére azok az élőlények, akik erre képesek. Kutatások szerint ez az érték 3.000-15.000 mg naponta, tehát nem 60 mg (RDA)! Bizonyára igaza volt Szent-Györgyi Albertnek, s a napi 1000 mg-os nagyságrend tekinthető optimálisnak!

Állítólag: a sok C-vitamin vesekövet okozhat. Ez nem igaz. A tudományos bizonyítékok sorából példaként egy 1996-ban megjelent tudományos közleményt kiemelve megtudjuk, hogy 6 éven át 45251 olyan férfit vizsgáltak, akik napi 1500 mg, vagy még ennél is több C-vitamint fogyasztottak, tehát „veszélyesen sokat”, az RDA-ban meghatározott adag 25-szörösét. A férfiak 40–75 év közöttiek voltak, mivel ebben a korcsoportban a leggyakoribb a vesekőképződés. A felmérés eredményei alapján mindenki megnyugodhat: a nagy adag C-vitamin nem növeli a vesekőképződés kockázatát.

Az ún. „szénhidrát-éhség”, vagyis amikor nagyon kívánjuk az édességet, legtöbbször komoly C-vitamin hiány jele. Nagy adag (akár 5-10.000 mg) C-vitamin kiválóan csillapítja a nassolási kényszert.

Állítólag: a zsírban oldódó vitaminok veszélyesek lehetnek, mert felhalmozódva mérgezést okoznak. E vitamin esetében a napi ajánlott adag (RDA) 10 NE (Nemzetközi Egység). A tudósok szerint ennek akár 20-szorosa is biztonsággal szedhető. A Lancet c. neves tudományos folyóirat 1996. márciusi számában közölt tanulmány szerint a 400–800 NE E-vitamin nemhogy nem mérgező, de egyenesen gyógyító hatással volt azokra a súlyos koszorúér betegekre, akik azt 1 éven át kapták. A nagy adag mellékhatásaként kevesebben kaptak szívinfarktust. Az E-vitamin csökkenti az időskori memóriazavart és javítja a tanulási képességet is.

Egy ázsiai népcsoport, a hunzák napi táplálékukkal 75–100.000 NE A-vitamint visznek be, azaz az RDA 15-20-szorosát. Ahelyett, hogy súlyos betegséget kapnának ettől, feltűnően hosszú ideig élnek, ismeretlen köztük a rák és sok számunkra szokványos betegség.

Állítólag: a B-vitaminok hizlalnak. Amennyiben más vitaminokat nem szedünk melléjük, felboríthatják az anyagcserét, és tényleg nőhet a testsúly. Nem a B-vitamin hizlal, hanem a felborult anyagcsere, azaz a többi vitamin hiánya.

A vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek helytelen szedésével valóban lehet akár problémát is okozni. A legfontosabb a megfelelő arányok betartása. Az bizonyos, hogy például mikro-tápanyagokból az RDA sokszorosára van szükségünk. Jó néhány olyan készítmény kapható, amely helyes arányban tartalmazza a megfelelő komponenseket, baj csupán a nem elegendő mennyiséggel van! Olyan ez, mintha az étteremben egy 3 mm-es csirkecombot szolgálnának fel 3 szem rizzsel és gombostűfejnyi salátával. Jó, jó, de hány adagot rendeljünk ebből, hogy jól lakjunk?

Hogyan várhatjuk el immunrendszerünk kifogástalan működését szervezetünk ilyen nagyfokú „minőségi éheztetése” mellett?

Hogy mit tehetünk magunkért, milyen mennyiségben és milyen arányban érdemes fogyasztanunk a vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket, arra a következő lapszámban térünk ki részletesen.

 

Dr. Lenkei Gábor
E témáról bővebben olvashat szakértőnk CENZÚRÁZOTT EGÉSZSÉG címmel
a Free Choice Kiadó gondozásában
megjelent könyvében.
Free Choce Kft.
Tel.: 1-413-1090, Fax: 1-413-1091
web: www.freechoice.hu

 
     
 
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk