Fényhiány + Hőhiány + Mozgáshiány + Alváshiány + Vitaminhiány + Energiahiány =

Tavaszi fáradtság

Az élővilágban minden egyes lény követi a természet ritmusát, vagyis saját bioritmust alakít ki, amely igazodik a környezet periodikus változásaihoz. Ez alól az ember sem kivétel!

Az emberi szervezet ciklikus működését legjobban az idegrendszere tükrözi: az ébrenlét és az alvás váltakozása. Fontos tudnunk, hogy kétféle idegrendszerünk van: egy tudatos és egy autonóm, melyek elválaszthatatlan egészet alkotnak. Tudatunkra, vagyis idegrendszerünk akarattal irányítható részére a gondolkodást bízta a természet, míg a tudatalattira, más néven a vegetatív idegrendszerre pedig a bonyolultabb szabályzást, amely folyamatosan működik, ügyelve a szabályos légzésre, szívverésre, emésztésre stb.

A vegetatív idegrendszert két ellentétes hatású idegpálya alkotja, az élénkítő (szimpatikus) és a nyugtató (paraszimpatikus). Az első leginkább napközben és stressz esetén válik aktívvá – ez fokozott tevékenységre ösztönöz, felgyorsítja a szívverést és a légzést, fokozza a pajzsmirigy működését, emeli a vérnyomást. Ezzel egy időben gátolja a gyomornedvek kiválasztását, az emésztést, elfojtja a szexuális vágyat. Ezt az állapotot kitágult pupillák jellemzik. Ellenkezőleg működik a paraszimpatikus, „tompító” idegrendszer. Mivel a szervek pihenését szolgálja, ezért elsősorban éjjel aktivizálódik: lassítja a szívverést, élénkíti az emésztést, felébred a szexuális ösztön, szűkülnek a pupillák.

Idegrendszerünket, és ezzel egész szervezetünket hormonok irányítják. A hormonok nagyrészt aminosavakból állnak, és elsősorban a belső kiválasztású mirigyekben termelődnek, melyek működése szintén ciklikus, követik tehát a természet napi és szezonális változásait. A pajzsmirigy segíti az anyagcserét, és gondoskodik arról, hogy reggel élénkek, és tettre készek legyünk. A tobozmirigy termeli a melatonint, melytől jóleső álomba merülünk. A hasnyálmirigy szintetizálja az inzulint és a glükagont, melyek a vércukorszintet szabályozzák. A csecsemőmirigy serkenti a szervezet immunrendszerét. A mellékvesék nemi hormonokat (ösztrogént) és stressz-hormonokat (kortizolt és adrenalint) állítanak elő.

  A hosszú, fagyos éjszakák és rövid nappalok miatt nem csak a melegből jut nekünk kevés, de gyakran nélkülöznünk kell a napfény éltető erejét is, és ez a hiány depresszióra hajlamosít. Még tovább „fokozzuk a fényhiányt” azzal, hogy télen szabadidőnket legszívesebben a meleg szobában töltjük – főként TV nézéssel vagy olvasással, ami mozgáshiányhoz is vezet az összes káros következmény mellett.

Ilyenkor a hosszú éjszakák több alvásra buzdítanak, és ha nem követjük a természet ritmusát, nem regenerálódnak kellően igénybe vett idegeink.

A nyár alatt felhalmozott vitamin és ásványanyag tartalékaink kimerülnek, újabb hiány alakul ki, amit – helytelenül – fokozott édesség fogyasztással próbálunk ellensúlyozni. Ez mértéktelenül fokozza az inzulintermelést, és ahelyett, hogy emelkedne, csökken a vércukorszint, és az idegrendszer nem jut hozzá a számára elengedhetetlen energiaforráshoz. A télen gyakran fogyasztott készételek és konzervek tápanyagban és életenergiában igen szegények, megváltoztatják az idegsejtek védőrétegének folyadéktartalmát, így az idegtevékenység újabb károsodást szenved.

Jó tanácsok tavaszi fáradtság ellen

A tavasz a megújulás időszaka, ennek feltétele a megtisztulás. Nem véletlen, hogy a legtöbb vallás szerint előírt hosszabb böjtök tavaszra esnek. Ez az év legmegfelelőbb időszaka a fogyókúrára! Kevesen tudják, hogy az eredményes tisztulás a böjtkúrák és tisztítókúrák mellett, csak rendszeres mozgással, sporttal, tiszta forrásvíz fogyasztásával, kellő mennyiségű napfénnyel és friss levegővel érhető el. A böjtölést kezdjük mindig teliholdkor, mivel a szervezet bioritmusa szerint a fogyó-hold a legalkalmasabb a méregtelenítésre és a fölösleges kilóktól való megszabadulásra. A természetben tett séták, relaxációs gyakorlatok nyugtatják, ugyanakkor vitalizálják az idegrendszert. A túlzott stressz károsítja az idegeket, és kimerültséghez vezet, ilyenkor nem tudunk kellően reagálni az újabb stressz-támadásokra. Napi 7-8 óra alvás nélkül az igénybe vett idegek nem képesek regenerálódni, viszont a nem kellő mértékű szellemi és testi igénybevétel a bonyolult idegelágazások leépüléséhez vezet.

Tavasszal böjtöljünk és végezzünk tisztító kúrákat. A legegyszerűbb és mindenki számára elfogadható tisztító kúra a Phönix rotációs terápia: 1–2–3. nap Phönix Phönohepan 60 csepp 1,5 liter tiszta vízzel, a nap folyamán elfogyasztani; 4–5–6. nap Phönix Solidago 60 csepp 1,5 liter tiszta vízzel; 7–8–9. nap Phönix Antitox 30 csepp 1,5 liter tiszta vízzel; A 1,5 liter vízhez cseppentsünk minden nap még 20 csepp Phönix Lymphophön-t is. A kúra 5 x 9 = 45 napig tart.

A télen hagyományosan megszokott, állati zsiradékban bővelkedő ételek helyett (hús, kolbász, sonka.) fogyasszunk omega-3 zsírsavakban gazdag, hidegen sajtolt növényi olajokat, halat és magvakat (dió, mogyoró). Aki nem kíván lemondani népi szokásainkról, a húsvéti ünnepekre szerezzen be mangalicát, mivel zsírja telítetlen zsírsavakban rendkívül gazdag.

Iktassuk ki étrendünkből az édes italokat és fehérlisztből készült péksüteményt. Fogyasszunk teljes őrlésű lisztből készült kenyeret, így egyenletes marad a vércukorszint, elmúlik az idegesség és a fáradtság. Együnk naponta többször C-vitaminban gazdag gyümölcsöt és zöldséget. Mivel a belső elválasztású mirigyeknek a hormonok termeléséhez fehérjére van szükségük, a protein eredményesebb hasznosítása érdekében a főétkezések előtt igyunk vízzel hígított citromlevet vagy almaecetet.  

A pajzsmirigynek sok jódra van szüksége, ezért naponta gondoskodjunk természetes jódbevitelről (Jódaqua, jódos ásványvíz, jódozott só stb). A belek szabályos működése az egészség záloga. Sok ember nem figyel az emésztőrendszer zavaraira: „Kissé morognak a beleim, enyhén puffadok, néha lágy, néha meg kemény a székletem.” Megzavart bélrendszer – megzavart egészség! Hippokratész szerint is a „gonosz” a belekben lakozik. A vékonybelekben élő baktériumoknak létfontosságú feladatuk van: lebontják a cellulózt, nélkülözhetetlen vitaminokat termelnek, és folyamatos edzésben tartják az immunrendszerünket. Ezért olyan fontos, hogy a bélflóra ne károsodjon. Esetleges antibiotikum kúrák után feltétlenül fogyasszunk Protexin tablettát, mely visszatelepíti a kipusztult bélbaktériumokat a bélrendszerbe. Az ellenálló képesség növelésére Keleten már évszázadok óta, de az utóbbi években Nyugat-Európában és Amerikában is mind szélesebb körben használják a nyomelemekben és más biológiailag aktív alkotóelemekben gazdag homoktövis-mag-olajat. A szakirodalom szerint ennek az ősi csodaszernek daganatellenes hatása is van. A kínai orvoslásban a szervezet energiaelosztása nagyrészt a vesékben történik, így a vesék erősítésével javul egész energetikai állapotunk. Ellenálló képességünk növelésére, fizikai-szellemi teljesítményünk javítására fogyasszunk öregedést gátló ginzeng teát vagy kapszulát. A Dél-Amerikából származó guarana kiváló élénkítő, javítja az emésztést, harmonizálja a vegetatív idegrendszert, ezért melegen ajánlom a kávé pótlására. Ne feledjük! Minden nyavalyánkért a túlzások és a hiányok felelősek.

"A mértékletesség az istenek nagy ajándéka”, tehát óvakodjunk a túlzásoktól, de igyekezzünk sürgősen pótolni mindent, amiben hiányt szenvedünk!

Dr. Tihanyi István

 
     
 
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk