Béres Alexandra FITNESS

Testmozgás, diéta
– mint életmód

Nem voltam kövér gyerek, de nagy volt a pocakom – meséli Béres Alexandra ásványvizét kortyolgatva az aerobic óráját megelőző szünetben. – Szüleim javaslatára ezért kezdtem el a ritmikus gimnasztikát 6 éves koromban, s utána már lebeszélni sem lehetett róla. Magyarországra 1994-ben jött be a fitness, én nyertem meg az első magyar bajnokságot.

Milyen korosztálynak tanítasz fitnesst?
A gyerekektől kezdve egészen a nyugdíjas korig, a legidősebb hölgy tanítványom 70 éves. A gyermekfitnessen versenyzőket is képzünk, a nyugdíjas órámra pedig sokan az orvos javaslatára jönnek a csontritkulásuk, meg a rossz egyensúlyérzékük javítása miatt. A 18 és 55 év közöttiekre jellemző, hogy nincsenek megelégedve magukkal, bár sokan egyszerűen jó kondiba szeretnének kerülni, hogy könnyebben levezethessék a napi stresszt.

Hogyan múlik el a stressz?
Nagyon egyszerű: minden gyakorlat jó erre, melyben egy kicsit túllépünk önmagunkon. Mozgunk és elfáradunk, s közben észrevétlen oldódik a stressz. Sokak bánata a naracsbőr (cellulitisz). Ez alkati probléma, nem csak a kövérséggel vagy a korral függ össze. Táplálékunkban van egy csomó tartósítószer, hormon, sokféle „E”. Szerintem ezek a bűnösök, a hormonnal kezelt húsok, felvágottak, konzervek és zacskós ételek. Manapság már a vékony alkatú nőkön, sőt az én 10 éves tanítványomon is felfedezhető. Amit tenni tudunk, az a tudatos táplálkozás, a rendszeres mozgás, biciklizés, a cellulitisz masszázs és igen hatékony a cardio-step gépek használata.

 

Fitness – nos, minden kezdet nehéz. Hogyan fogjunk hozzá?
A legtöbben nem szeretnek ugrálni, futni, szívesebben fogadják a könnyen elsajátítható, egyszerű mozdulatsorokat. Általában zsírégetéssel, alakformálással érdemes kezdeni. Az alapkondíció megszerzéséhez vezető gyakorlatok a lábujjtól a fejtetőig mindent megmozgatnak, igen intenzívek, érdemes ezeket heti 2–4 alkalommal végezni.

Mi a véleményed a fogyókúráról?
Először is mindenkit lebeszélnék a gyors fogyásról. A bőr nem képes a túl gyors változást követni. Ha fél év alatt szedtük fel a súlyfölösleget, akkor adjunk magunknak fél évet arra is, hogy megszabaduljunk tőle. A legfontosabb, hogy ne legyünk éhesek, mert akkor ingerültek is leszünk.

Van-e jól bevált, saját recepted?
Persze, mindenkinek azt tanácsolom, hogy az első három hétben a sportolás mellett ne változtasson étrendjén, mert nehéz egyszerre elviselni a túl sok változást. Először elindul a torna, nagyobb az energiafelhasználás, de az energia bevitelt nem kell rögtön csökkenteni. Így a szokásos étrend mellett a mozgás havi 1, tehát fél év alatt 6 kg fogyást eredményez. Ez csak átlag, a tényleges eredmény függ a testzsír-százaléktól, a kövér ember gyorsabban fogy, mint akinek csak 3-4 kg a feleslege.

Folyadékfogyasztás?
Napi 2-3 liter ásványvíz, tea, üdítő.

Üdítő?
Nem hiszek a drasztikus dolgokban, aki szereti az üdítőt, az igyon azt, persze cukormenteset, de mégis az ásványvíz a legjobb.

Milyen diétás irányzatot követsz?
Szerintem a fitness diéta a legeredményesebb, ezt magamon is tapasztalom. Alapja, hogy szénhidrátot és fehérjét eszünk együtt, zsírt nem fogyasztunk hozzá. Naponta öt étkezés szükséges ahhoz, hogy anyagcserénk megfelelően működjön. Nem jó megoldás, hogy egész nap szinte semmit sem eszünk, mert felborul az anyagcserénk, s azt a keveset is raktározni fogja.
Reggelink legyen gabonapehely, 3 tojás, de csak egynek a sárgája, felvágottak és rozskenyér.
Tízórai joghurt, kefir, nyers zöldség vagy gyümölcs.
Ebédre rizs, héjában sült krumpli, hús és saláta. Tésztafélét csak ritkán, s ne búzalisztből készültet fogyasszunk. Ha szeretjük a levest, kiegészíthetjük vele napi folyadékszükségletünket, de rántást ne tegyünk bele.
Uzsonnára ugyanaz, mint a tízórai, de gyümölcs nélkül, mivel az szénhidrátot, cukrot tartalmaz, amit 4 óra után érdemes mellőznünk.
Vacsoránkat – zsírmentesen készült, grillezett hús, szója, gomba salátával, sült zöldséggel – 7 óráig fogyasszuk el, ha ez nem sikerül, elalvás előtt még három óra teljen el, ilyenkor egy jó séta sokat segíthet.

Miért ne együnk este szénhidrátot?
A szénhidrát energiaforrás, a nap folyamán van szükségünk rá, nem pedig az alváshoz, ekkor a szervezet nem tudja már feldolgozni, elégetni.

És a tejtermékek?
Nagyon sok nő laktóz érzékeny, így a tejtől felpuffad. Én a joghurt és a kefir fogyasztását preferálom, illetve – ha muszáj – napi 1 dl tejet a müzlihez.

Mostanában a müzlit joghurttal eszik!
Igen, de sok joghurt tele van cukorral. A müzlivel is óvatosnak kell lennünk, mert van benne cukor és búzapehely is (még a teljes kiőrlésűt is nehezen tudjuk megemészteni).

Milyen kenyeret javasolsz?
Teljes kiőrlésűt és durumlisztből készültet, de főként a rozskenyeret.

Szerinted nincs szükségünk zsiradékra?
Növényi olaj eredetűre igen, de abból is kevésre. A fitness diéta szerint zsír és színhidrát nem kerülhet egyszerre az ételbe. Ha zsírt eszünk fehérjével, az is egyfajta diéta, de csak 2-3 hétig étkezhetünk eszerint, mert a szénhidrát szükséges a gondolkodáshoz, az agyműködéshez, teljesen nem maradhat ki az étrendből.

Te könnyen betartod ezt a diétát?
Igen, én nagyon akaraterős vagyok, kiskorom óta diétázom a ritmikus gimnasztika miatt. Egész héten koplalás, aztán hétvégén verseny és utána evés. Ez így ment éveken át.

Szoktál bűnözni?
Természetesen, én mindent megeszek, de mértékletes vagyok. Szeretem a csokit, de másnap többet tornázom. Az egészséges életbe minden beletartozik, nem kell aszkétának lenni, a lényeg, hogy jól érezzük magunkat. Ám tudnunk kell, hogy a bűnözések leállítják a fogyás folyamatát, tehát átmenetileg megtorpan a hatás.

 
     
 
Nyomtatóbarát verzió Ismerősnek ajánlom Híreink
Lapszemlére feliratkozás Hasznos linkek Orvost Keresek
Vissza Fel Kezdőlap Rólunk